Mis on see, mis Petrolheads.ee taaskord Austriasse tiris? Esimest korda käidi aastal 2011, järgmisena 2013. a, siis 2016 ning nüüd siis käesoleval 2025. aastal. Eks ikka autod, huvi nende liigutamise vastu, mitte lihtsalt neljapäeviti erinevates linnades nende rehve toksides. See on ehe näide, miks on hea koondada enda ümber samasuguseid bensiinipeasid nagu sa ise. Näiteks siinkirjutaja on kunagi Eesti suurimas ühe margi huvilisi koondavas autoklubis korraldanud autoorienteerumise üritusi nimega “Vanakeste Kogunemine”.
See alates 25. aasta vanustele Audidele mõeldud sündmus oli eesmärgiga väisata iga ürituse päeval eri maakondi Eestis ning õhtul muljetada grilli ja õlle kõrvale. Ent siis tuli Covid, mis sellele lõpu tegi. Lõpuks olid peaaegu kõik maakonnad aastate jooksul läbi sõidetud ja järgmine loogiline suund olekski olnud lõuna poole minna. Aga ei saanud. Sama pandeemia tappis ka Wörthersee äärse trehvunksi ja kindlasti teisigi suursündmusi.
Mis siis GTI Treffeniga juhtus?
Kõigepealt, Wörthersee nimi ütleb igale euroopa autohuvilisele midagi. Aastakümneid oli see koht, kuhu minna – eriti kevadel, kui toimus GTI Treffen, maailma üks suurimaid Volkswageni kogunemisi. See sai alguse juba 1982. aastal Reifnitz’is, väikeses Austria järveäärses linnakeses, kui kohalik restoranipidaja tahtis hooajavälisel ajal veidi elu sisse puhuda. Sai küll – ja kuidas veel.
GTI Treffen kasvas aastatega hiiglaslikuks. Parimatel aegadel külastas seda üle 150 000 – isegi kuni 200 000 inimese. Alguses tuldi Golf GTI-dega. Hiljem kõigega, mis kandis VW grupi märki. Klassikud, tuunitud masinad, suurte velgedega Passatid ja madalad Audid täitsid linna ja parklad, muutes kogu piirkonna mitmeks päevaks üheks suureks autokultuuri festivaliks.
Koguni nii suureks, et üks maailma suurimaid autotootjaid Volkswagen Group otsustas sellele õla alla panna. Aga nagu sageli juhtub, siis kui miski läheb liiga suureks – asi laguneb. Valjud summutid, öised kiirendused ja metsikud pidutsemised muutsid vaikse spaa piirkonna kohaks, kus kohalikud enam aknaid lahti ei teinud. Linn väsis ära. Ja kui 2020 tuli ülemaailmne Covid pandeemia, kõlasidki sellel lool esimesed lõppakordid.
Ometi on VW GTI ju kivisse raiutud
Sõna otseses mõttes! 1987. aastal sai Reifnitz endale graniidist GTI mälestusmärgi. Selleks toodi Lõuna-Rootsist kohale suur kivi, millest Wolfsburgis noored kiviraiduritest õpipoisid raiusid välja 1:1 mõõtkavas Golf GTI. Seejärel transporditi 25-tonnine skulptuur eriveokiga Reifnitzi. Ametliku üleandmise viis läbi Volkswageni toonane juhatuse esimees Carl Hahn.
Kujud või monumendid aga ei päästnud seda autoüritust. Kusjuures suuresti olid asjas ju süüdi ka üritusel osalejad? Üritus kasvas Maria Wörthi väikese kogukonna jaoks kiiresti üle jõu. Ametlikus omavalitsuse avalduses seisis: “Maria Wörthi omavalitsus ei korralda lähema paari aasta jooksul enam ühtegi tavapärast autotööstuse üritust.” GTI Treffen Wörthersee järve ääres peatati lõplikult 2022. aastal. Viimane noot oli kõlanud.
Uskumatu pööre Volkswagenilt
Toetame! Ei toeta kah, halb meie imagole! Ei no toetame ikka, see üritus toob nii palju raha sisse? Tundub, et just sedasi käis kusagil kinniste uste taga arutelu, kas ja mil viisil selle üritusega jätkata. Teatavasti on Volkswagen siiski ärile orienteeritud grupp ja fakt, et just nemad teatasid, et üritus saab uue elu, lihtsalt teises asukohas – Saksamaal Wolfsburgis – on märgiline. Sündis GTI FANFEST.
Kuid endiselt liigub ringi üritusi, mis justkui tahavad Wörthersee nime, õigemini selle “aurat”, ära kasutades endale osalejaid ja külastajaid saada. Sest kui otsida, siis leiab kümneid suuremaid ja väiksemaid kogunemisi, mis igaüks #wörthersee endale juurde lisab. Ehk siis pigem on entusiaste, kes proovivad ikkagi just Wörthersee järve ääres mõnes väikelinnas seda üritust korraldada. Aga kas vigadest on õpitud? See õige GTI treffen sai oma lõpu ka seetõttu, et selle omavalitsuse territooriumile viis ja tõi vaid 3 sõiduteed. Ja need olid kuuldavasti viimastel aastatel lausa umbes. Oli aegu, kus piirati linna sissepääsu ja isegi jalakäijad pidid ostma pileti. Ulme? Eip. Päris elu. See sündmus oli lihtsalt nii suur.
XS Carnight: uus peatükk või hale vari?
Üks nendest, kes proovis peale pandeemiat tuua autokultuuri tagasi Wörthersee äärde – seekord Klagenfurti, on XS Carnight autoklubi. Mitte enam Reifnitzis, vaid veidi eemal Klagenfurti linnas, uue formaadiga, uue energia ja loodetavasti, parema distsipliiniga.
XS Carnight ise nimetab end Euroopa üheks kõige spektakulaarsemaks tuuningu sündmuseks. Show, valgus, eksklusiivsed autod ja rahvusvaheline seltskond. Kõik on nagu olemas. Aga küsimus jäi – kas sellest saab midagi püsivat? Või on see lihtsalt GTI Treffeni varju taga kõndiv säde?
Petrolheads.ee on kõikjal – et ise oma silmaga näha ja aru saada
Meie tiim võttis ette üle 4000 km pikkuse reisi, et jõuda kohale ja näha oma silmaga, kas see uus asi väärib vana legendi pärandit. Kas need ajad on möödas, kus sõideti lihtsalt nautimise pärast? Kas kultuur sai iseenda lõksus hukka? Või on veel lootust? Kas me saame kõik veel olla osa uuest ajastust, kus hobiautod ja nende omanikud oskavad käituda ja säilitada selle, mis Wörthersee kunagi nii eriliseks tegi?
Etteruttavalt võime julgelt öelda, et lootust on küll ja veel. See vaib, mida vanasti seal tunda sai, oli kindlasti olemas. Nii teadis Kaspar rääkida, kes seal veel GTI Treffeni ajal käis. Ja suur osa sellest ongi see asukoht. Maalilsed vaated mägedele või mäest alla, sõltub, kus parasjagu oled. Ja väikeste ning suuremate järveäärsete linnade vahel liiguvad piltilusad autod erinevatest ajastustest. Leidub ka mitte nii viisakaid, aga ka need sobituvad üldisesse skeenesse väga hästi. Lisaks tuunitud autod. Oeh. Tasub oodata järgmisi videoid. Ja edasi lugeda.
Partnerid kaasa ja minek!
Asusime autosid ettevalmistama. Mina, Roland, oma Audi 200 20v Quattrot, Janne silus ja hooldas Dodge Challengeri ja Kaspar valmistas ette ainsana sündmuse ajaloo pärandiga auto ehk VW GOLF R (Variant). Miks ülemisel pildil on punase auto asemel roheline, pead vaatama Petrolheads.ee Youtube kanalist Wörthersee proloogi.
Jannele sai Tartust, Baltyre’st kaasa haaratud uued Nexen N’Fera Sport UHP rehvid. Mugavad ja pehmed sportliku suunitlusega rehvid, kiirusindeksiga kuni 300 km/h, seega võimsale ameeriklasele igati sobivad ja muuseas läksid need ka Rolandi auto taastatud velgedele peale. Töid oli teisigi, aga nendeni jõuame hiljem. Enne reisi avastati muresid veelgi, mis said American Beauty Cars & Service’s eemaldatud.
Kasparil läks lugu kõige lihtsamalt. 2020 aasta Golf R sai…ah, mis ma siin ikka selgitan, üleval videos on sellest juttu. Mine ja vajuta subscribe, et järgmisi episoode maha ei magaks.
Jahutamiseks on jää?
Ei, hoopis Kabisa. Ilma naljata hea jook. Meile anti kaasa maitsta Vitamine jooki ja energiajooki. Ja kuula nüüd! Sina saad seda edaspidi osta veebipoest 20% soodsamalt, kui sisestad ostukorvis kupongi koodi: petrolheads. Energiajook, millel on taga tõsine arendustöö ja see tõesti ergutab, aidates pikkadel sõitudel erksana püsida. Ahsoo – TASUTA tuuakse kohale ka – koju või pakiautomaati.
Et me kuhugi ära ei kaoks, mis iganes juhul, siis tuli selle eripärase autokolonniga kaasa Metrotec, kes andis autodele kaasa oma GPS jälgimisseadmed. PS! Kogu meie sõit on salvestatud ja kui lähed aadressile app.metrotec.ee, saad vaadata meie teekonda ning lisasime sinna ka mõned põhilised huvipunktid.
Kasutajanimi: petrolheadsw
parool meieteekond
NB! Poolas on sissesõidu keelu eest trahv kuni 5000 žlotti. Me saime (vastuse leiad teisest episoodist). Äppi sisse logides näed ka üht huvipunkti “Trahvikoht”. Vat seal siis ole ettevaatlik.
Jah, autod pesime ikka ka enne sõitu ära
Peale pesu olid autod eriti Naisss. Ja siis kleepisime. Või noh, me tegime Kaspariga näod, et me oskame kleepida. Ikka, et pisut ägedam oleks, aga samuti selleks, et avaldada tänu meie toetajatele.
Peame eriti esile tooma Carbon Collective Bzzz-Off ja Evolve Rinseless tooted, mis tegid ka sõidu ajal elu kergemaks. Putukaid on ka muudes riikides ja nende jäänuseid auto esiosalt ja klaasilt eemaldada oli tänu nende vahenditele väga lihtne. Kiire sirutuspeatus ja pilt jälle selge. Korraliku klaasi puhul sama selge vaade nagu oleks uue esiklaasi Glassdrive’st ostnud.
Hea oli, et Saue rauakaubad ka mõned tööriistad kaasa andis, sest kes videot vaadanud on, see teab, et neid läks meil ühel Audil vaja. Ehk siis me olime suhteliselt põhjalikult valmistunud ja asusime teele. Sinul on võimalus samamoodi valmistuda, ainult, et veel 10% soodsamalt. Seega maini poes või e-poes nime: PETROLHEADS ja maagia juhtub.
Esimene kohtumine Riias ja kurjad politseinikud Poolas
Kuna mina elan Tartus ja enamik seltskonnast Tallinnas, siis seepärast trehvasimegi Riias. Jõudsin sinna varem, kuigi Valkas kohtusin mingi patrulliga, kes särava, kleepsudega auto kinni pidas. Õnneks piirdus see kõik dokumentide kontrolliga. Pisut ootamist ja saabusid ka teised ning ühine teekond võis alata.
Esialgne plaan oli sõita võimalikult kaugele Austria piiri äärde. Aga ummikud ja ümbersõidud avarii tõttu võtsid omajagu aega, seega maandusime esimeseks ööks kusagil Poolas. Metroteci äpis on kõik kirjas. BTW, küsi personaalset pakkumist ka enne, kui ise reisile lähed või kui sul on rohkem kui 1 sõiduauto oma ettevõtte masinapargis.
Tõsi on, et Poolas on liiklusseadus au sees ja kohe karistatakse ära, ükskõik kui ilusad autod sul on. Ja korralikult. Aga ega midagi vaielda polnud. Kopsakas trahv ja sõit jätkus. Ma ei saa öelda palju see oli. Mitte, et me varjaksime midagi, aga kui lähed ja jätad oma pakkumise kommenteerina video alla, siis võid võita kasti Kabisat endale. Ma tahan ikka, et kõik lugejad võidaksid.
Ja kõik me võidamegi, kui vajutame aga Petrolheads.ee kanalile youtube’s “Subscribe”, lülitame sisse teavitused ja anname aga video all kommentaarides märku, mis meeldis ja mis mitte. See lugu siin siiski ei lõpe ja ootame sind tagasi järgmiste päevade seikluste kohta lugema.