Oleme juba mitu korda erinevate köögikombainidega ringi vuranud, aga siiani oli tegemata üks normaalne roadtrip. Tehtud-mõeldud!

Head sõbrad Hyundai Motor Balticust andsin meile kaks nende maja kõige uuemat triikrauda.

Hyundai Kona Electric Ja Hyundai IONIQ 5
Selleks, et meie roadtrip veidi mõnusamalt mööduks, andis Kärt Elepordist meile “kütusekaardi”.

Ühtegi instruktaazi ega õpetust me ei kuulanud, võtsime autod ja suristasime minema. Vaatame, kuidas kaks täielikku võhikut selle elektrivärgendusega hakkama saavad. Sõitmiseks autod nagu autod ikka, vajutad ühte pedaali – hoog suureneb, vajutad teist pedaali – hoog väheneb. Kui Kona on nö tavaline auto, millele on pandud veits suurem aku ja elektrimootor, siis IONIQ 5 on elektriautoks ehitatud.

Peale mõnetunnist seiklemist jõudsime Viljandisse. Olgu öeldud, et kuigi autodes oli erinevaid tanklakaarte, otsustasime ainult Elepordi jaamu kasutada. Viljandis on üks selline olemas. Peale paariminutilist pusimist täiskuuööl viie tee ristmikul ja kolme veretilka saime esimese auto laadima. Siis saabus samasse parklasse veel üks elektimobiil. Tahtis temagi laadida. Küsimusele, et kui kaua teil veel läheb sai ta vastuse, et esimesega läheb tund aga meil on teine auto veel. Juht väljendas pehmeltöeldes rahulolematust ja lahkus meile teadmata suunas. Kahes tema poolt eelnevalt külastatud laadimispunktis olla samuti autod juba ees olnud.

Asjad hotelli, tiir poes, õhtusöök ja õhtale ära… Tutkit. Müts pähe tagasi ja autosid ringi ajama, üks laadija küljest ära ja teine asemele. Noh, saame hakkama. Hommikul väiksemaid ja käänulisemaid teid pidi edasi lõunapoole. Saime autodest paremini aimu, ärritusime lisavidinate ja mingite veidruste peale. Näiteks IONIQ-u ukse avamine nõuab käelt kas päris head painduvust või siis peaks ust avama kahe käega.

Veidi sporti ja kähkusõitu erinevatel väiksematel maanteedel, päev hakkas õhtusse vaikselt kerima ja autode akud hakkasid ka kuivale jääma. Pool tunnikest arvutamist, arutamist ja planeerimist, mõnikümmend kilomeetrit vales suunas sõitmist ja Lõunakeskuse tagune Elepordi laadija oligi nägemisulatuses ilma suurema sõiduulatuse draamata. Edasi jälle veidi arvutamist muutujatega aku mahutavus, laadimiskiirus, aku jääk ja aeg. Järgnes pool tunnikest iluuisutamise vaatamist, siis õhtusöök ja siis poering. Selle ajaga said akud jälle täis ja saime sõita hotelli.

Uus päev uute kilomeetrite ja päikesepaistega. Mis nii viga.

Jälle sporti ja kähkusõitu väikemaanteedel, mõned suuremad maanteed ka ja isegi veidi kruusa. Siis jälle arvutamist juba tuttavate muutujatega, kui lõpuks vajalikud tiirud tehtud, sai jälle laadimiskabet mängitud – üks auto laadima, teisega väike tiir, siis teine laadima ja laadinud autoga väike tiir. Vahepeal käis mõtetest läbi ka idee, et paneme mõlemad autod korraga laadima ja teeme viimase tiiru mingi poldi või mesilasega, aga sinna see õnneks või kahjuks jäi. Paar tunnikest sõitu veel otsa väiksematel teedel ja saigi roadtrip läbi.

Mida me siis sellest õppisime? Arvutama! Pikemad emotsioonisõidud on kas väga aeganõudvad või ei ole nad enam emotsioonikad, kui kõik ette planeerima pead. Elepordil on küll vähem laadijaid mööda Eestit laiali, aga neis ei ole parkimistasu peale tunnise laadimise täitumist. Konkureerival infral on olenevalt laadija võimsusest esimest täistundi ületaval laadimisminutil lisatasu 20-30 senti MINUTIS! See muidugi aitab kaasa sellele, et laadija liiga pikaks ajaks hõivatuks ei jääks. Aga nagu seik Viljandis tõestas, et loota avaliku laadimisvõrgu peale on üsna julge ettevõtmine, kui sa plaanid omale elektriautot soetada. See ei ole nii, et lähed ja tangid lihtsalt seal kus vaja.

Mis aga konkreetsetesse autodesse puutub, siis Kona sõidab nagu iga sarnane väikeauto, võibolla veidi väledamalt, aga ei midagi erakordset, kõik on harjumuspärane ja “tavaline”. Erinevalt IONIQ 5’st ei muutu Kona sõidureziime valides miskit, vahetub vaid väike märgukiri armatuuris ja kiirenduspedaali tunnetus.

IONIQ 5 näeb väga äge välja, ka seest. Futu igatepidi. Kahjuks aga peab tõdema, et see on puhas linnakas, kui tahta sõita sõitmise pärast või kui sa naudid autosõitu, siis see auto ei sobi sulle. Vedrustus on vedel ja ebatasastes kurvides on tunne nagu auto esiosa ja tagaosa ei ole omavahel ühendatud. Märjal asfaldil käitub nagu vanem Porsche 911 – oskamatu kiirenduspedaali vajutamine näitab sulle esiklaasist kohta, kust sa just tulid. Seda muidugi juhul, kui sa oled veojõukontrolli välja lülitanud. Kui sa oled ratsionaalselt mõtlev täiskasvanud inimene, siis sa seda ei tee ja siis sellist asja ei juhtu. Auto jõnksutab vilkuva veojõukontrolli tule saatel veidi ebameeldivalt ainult. Ahjaa, kes see tuli ideele, et kindalaegas võiks olla avatav nagu sahtel? Päris selgeks ei saanudki, kas see on hea või halb.

Istmed näevad ka välja paremad, kui nad sõita on. Kasparile samas need istmed väga sobisid ja ta lausa kiitis head asendit. Eks inimesed ongi erinevad ja tõde selgub kui ise proovi teha. Kusjuures tagumised istmed on liigutatavad – nii edasitagasi kui seljatoe kaldenurka. Ja juhiistme saab ühe nupuvajutusega panna lamavasse asendisse kui laadimise ajal tahaks silma kinni lasta. Salongi endasse on kootud 32 plastpudelit, meeleoluvalguse värv muutub vastavalt sõidureziimile ja siis need läikivad puutepinnad…

Kuna IONIQ 5 on algselt juba elektriautoks ehitatud puudub selles kardaanitunnel ja tühjad veepudelid saavad kõrvalistuja jalgade juurest vabalt pedaalide alla veereda. Tõsi, panipaiku on selles autos tohutult. Suur LIIGUTATAV! keskkonsool mahutab vabalt väikema seljakoti või daami ridiküli, lisaks on mõlemal autol mõeldud sellele, et kuhu panna 0.5 liitrist suuremaid jooginõusid. Ka pagasiruumid on eeskujulikud, IONIQ 5-l on ka kapoti all väike panipaik kuhu üht-teist saab hoiule panna.

Tegelikult on äge auto, kui vaid need istmed paremaks saaks ja nelikveoline mudel turule jõuaks. Siis ilmselt saab ka juhitavus paremaks.

Aga kui teil on kodus laadimise võimalus ja tahate elektriautot, siis minge proovige neid. Mõlemat autot saab proovida nii edasimüüjate juures kui rentida Elepordist. Nüüd. Mine jooksuga!

Täname Hyundai Motor Balticut  ja Eleporti