V8 vs R4, Usa vs Jaapan, Jõud vs Mass, King Kong vs Pikachu, Волк против Заяц… Seda rida võib jätkata lõpmatuseni, kasvõi kuni Jimny vs Raptorini välja. Õnneks ei pea me kõike seda ise läbi proovima, et leida, kes millises paaris võidaks ja kuna me oleme siiski täiesti tõsine autoajakirjanike punt, kes mingi jamaga ei tegele, siis me võrdleme ikkagi asju, mis on võrreldavad. Tänu tikutaku Ragnarile ja Topauto Janekile oli võimalus proovida paari Raptor vs Jimny. Maailma kõige mõistlikum vastasseis.
Jimny leidmine oli lihtne, läksime Topautosse, sealt anti võti ja auto. Raptoriga oli veits keerulisem, Ameerika autos oli sees üks Raptor, millele nad läbisõitu ei tahtnud, arusaadav. American Beauty suhtumine ei ole aastatega muutunud – hõivatud rikkuse tõttu. Kui neil vaja ei ole, siis nad vastu ei tule, ilma igasuguse selgituseta. Eks siis edaspidigi teeme asju neid tülitamata. Tulles tagasi teemasse.
Mustjõe maastikurada oli meile ühel ilusal päeval bronnitud ja saime hakata proovima, mis on parem, kas liiv või mänd. Või see, noh, Jimny või Raptor.
Nii sarnased ja nii erinevad. Mõlemad on ilgelt robustsed, ühes on robustsus kombineeritud mugavusega, teises aga… veel rohkem robustsusega, lihtsalt väikselt. Võtame Raptori, ukselinki võib vabalt kahe käega sikutada kui sa õige pin koodi sisestanud oled, astmelaual saavad kõhnemad tüübid väikse valsi tõmmata kui soovi ja seal väga liivane just ei ole.
Võiks ju arvata, et salongis jätkub sama suurusega vehkimine, aga tutkit. Kõik nupud on jube väiksed ja neid on palju ja neid jagub igale poole. Head sihtimist mitteasfaldisõidul.
Küll aga sõidab see tank maastikul väga hästi. Eks oma osa annab ka Fordi 6,2 liitrine V8 Boss. Liiva sees sõites kui ühel hetkel see jõud rattasse jõudis, siis lendas liiva igas suunas ja auto pidama saamiseks ei piisanud lihtsalt gaasipedaali vabastamisest, oli vaja pidurit vajutada.
Nii suure auto kohta on ligi 30 sentimeetrine vedrustuse käik veidi lühike, pidevalt sai rattaid maast lahti või põhja vastu maad, õnneks liiv andestas.
Ja nagu nii suurele autole kohane, siis hoopealt seda suunda muutma panna nõuab omajagu pingutust. Tuba saab üllatavalt kiiresti käsi täis ja selg märjaks. Aga aeglaselt on igav ja kui gaasivajutusega hiljaks jääd, siis kaevad sa ennast sellega lihtsalt Austraaliasse.
Täpselt vastupidiselt Jimnyle, mis sureb lihtsalt kätte ära, kui gaasivajutusega sutsu hiljaks jääd.
Vähe jõudu, vähe kaalu, vähe ruumi ja vähe nuppe. Mugava istumisasendi leidmine on sisuliselt võimatu kui sa omale riideid just lasteosakonnast ei otsi. Vähemalt traatvaheseinaga versioonil. Kui traatsein vahelt välja võtta, saab olemise veidi lahedamaks.
Salongis nupuuputust ei ole ja nupudki on piisavalt suured, et neist saad vajutada ka üle nipli käimise ajal. Vähemalt tunne on selline, et kohe kukub mingis suunas ümber see auto. Vedrustus on ülipehme, mis ilmselt nii väiksel ja kergel autol peabki selline olema, sest veidikenegi jäigema vedrustuse korral hüppaks auto lihtsalt teepealt minema.
Maastikul on üllataval kombel peale mõnda minutit sõitu asi palju meeldivam. Harjud ära, et näha on igalepoole ja et mingil põhjusel sa ikka veel pole ümber käinud, ju siis ei käigi.
Sõita maastikul on selle autoga palju lihtsam kui Raptoriga – koguaeg parem jalg sirge. Kui veidi järgi lased, siis sinna sa jääd ka ja vaatad eemalt, kuidas Raptoriga hullatakse. Mingil põhjusel ei pakuta Jimnyle sõiduautodele kehtestatud saastekvoote täitvaid mootoreid, seega peab selle puhul leppima kahekohalise pakiautoga. Ma ei kujuta hästi ette selles autos nelja täiskasvanud inimest ja ilmselt sellepärast ka ei pingutata selle nimel eriti.
Autode sihtgrupp on täiesti erinev, aga maastikul saavad mõlemad hästi hakkama, erinevalt, aga hästi.
Mõni element sobib ühele mõni teisele autole, asfaldil on mõlemaga suhteliselt ebameeldiv. Tanklas samuti.
Kui sa suudad ühe neist autodest enda jaoks ära põhjendada, siis teed sa kindlasti hea valiku. Näiteks kui sa pead korra nädalas mingit vedurit või lennukit kraavist välja sikutama, siis võta Raptor. Kuusetihnikus mäkrade jälitamiseks või idavirus lendoravate püüdmiseks on kindel valik Jimny. Minule pole kumbagi neist vaja.
Aga kui peab võtma?
Siis ilmselt otsustaks selle järgi, et kas mul peab teine auto kaasas olema või mitte. Raptoriga saad teise auto kastis kaasa võtta, Jimny on auto mida saad kaasa võtta.
* – Järjekordne võrdlus Jimny vs ükskõik mis asi.