Poodiumil on kolm kohta. On alati olnud ja on ka edaspidi. Kui Street-klassis viimase etapi eel veel neli meest nende vakantsete kohtade konkurentsis oli, pidi üks neist kahjuks pjedestaalist suu puhtaks pühkima. Selleks, et asi selgeks saaks, oligi kogu Eesti driftimaailm kogunenud kaheks päevaks Raplasse. Sinna, kust kõik see naljakas ja hullumeelne spordiala meie riigis alguse sai. Tagasi juurte juurde…


Selle etapi eellugu on muidugi pikem, sest algselt pidi kogu showdown toimuma varem ja hoopis teises kohas aga asjade kulgemine viis etapi aasta kümnendasse kuusse. Kõik, kes on ajatsükli määratud liikumisega kursis, raputasid pead sest oktoobris väliüritust siin kliimatsoonis korraldada on enesetapp. Ja reedel Raplasse jõudes läks kõik “plaanipäraselt”: vihma kallas, külma oli +8 (jah, külma sest +8 ei ole ju soe!) ja meeleolu oli kõike muud, kui hea. Kuna PRO klassi hooaeg oli juba lõppenud, viitsis kohale veereda ka 4 PRO masinat. Õnneks oli tänavaklassis masinaid aga lausa 25.

Rapla on korralik kruttimise rada. Kõik praegused tegijad on sealt tulest ja veest läbi käinud ja oma põhja just seal ladunud. Rajal on oma legend, oma lugu. Kuigi tegemist pole kindlasti ühegi juhi lemmikrajaga, suhtutakse sellesse austusega. Seetõttu oli huvitav jälgida, kuidas tänasel päeval, pärast pikka pausi, juhid hakkama saavad. Ja nagu arvata oli, väga ei saanudki. Vihma kallas, rada oli libe ja “Sallu” kurv sai vatti. Kõvasti.

Kindlasti kirjutan sellest eraldi ka aastat kokkuvõtvas loos aga poisid peavad rohkem trenni tegema. Erinevates oludes ja tingimustes. Ütleme nii, et kui rajaservade kaitsmise huvides oleks strateegilistes kohtades betoon olnud, oleks me päris mitme auto võrra vaesemad.

Normaalseid sõite vihmas tegi laenatud Wisefab E46´ga sõitnud Harold Valdma, meistritiitli eest võistlevad Martin Vaga, Allan Lätt ja Jarmo Luht. Enamus teistest otsis ja katsetas. PRO klassi trennides ei saanud märjaga kuidagi hakkama aga Urmo Täheste, kes spinnis südamest.

Pimedaks läks nõks peale seitset ja selge oli, et kui võistluspäeval ilm vesine, läheb põnevaks.

Laupäev algas niiske, külma ja varajase kellaga. Kiiresti sai selgeks, et riideid sai ikka liiga vähe selga. Nii kuradi külm oli. Hommikused trenniringid taas märjal rajal ja suurt midagi muutunud ei olnud. Offtrackid ja muud veidrused. PRO klassi lisandus vahepeal paar kõlbuliku autoga Street´i meest – nimelt Luht ja Valdma. Strateegiliselt igati mõistlik, sest iga treeningring oli oluline.

Ja siis läks kvalifikatsiooniks! Kuigi päike oli välja tulnud, oli rada üdini märg.
Pea läbi hooaja esimesena startiv Tarmo Liivamägi esimeses sõidus kohe 59 punkti ja tore üllatus sündinud! Raskel rajal kohe punktidele. Lootus heaks võistluseks tõusis.
Esimesel etapil Tartus üllatanud Uusalu aga kaks offtracki ja ümmargune null. Siis Team Ghosti mehe Jarmo Luha kord ja mees tegi taas ajalugu – esimest korda kvalli esimene run punktidele, 65 täpsemalt. Liider ja jaht eestikate poodiumile oli alanud.
Tambet Aidma ja libedusega võitlev Veiko Haabu said kirja nulliringid.

Järgmises satsis Mario Kägu, Randar Kajo ja Rene Hani punktideni ei jõudnud – rajalt väljasõidud või spinnid varjutasid nende etteastet. Seevastu aga valmistas üllatuse Kristo Künnapas oma 33 punkti sõiduga. Teoreetilisi meistritiitli võimalusi eviv Harold Valdma 64.4 silma üllatus polnud ja BMW hobujõu monster allus mehe sõiduvõtetele aeglasel ja märjal rajal eeskujulikult.

Kolmandas grupis tuli rajale aga mitu huvitavat meest eesotsas hooaja sensatsiooni Martin Vagaga. Kuigi mees EMV sarjas ei osalenud (põhjus proosaline – enne hooaja algust polnud usku sellisse edusse), on tema sõite olnud nauding vaadata kõikidele etappidel ja on omamoodi verstapostiks teistele. Ei pea olema palju jõudu ega hüper nurka, et suveräänselt võistlusklassis domineerida. Tiitlijahis palju olulisemaks meheks oli aga Allan Läti rajaletulek, sest oli ta ju tabeli liider aga nagu öeldud, selge polnud veel midagi. Läks nagu arvata oli, sest Vaga võttis kvallivõidu 77 punktiga ja Lätt pani paberile igati soliidsed 62 punkti. Tasuks kvalifikatsiooni neljas koht. Punkte sai veel Märt Kuvvas aga näiteks Jako Pino oma kärtsuva-mürtsuva E36´ga ja Aleksander Ottokar taas nullipoisid.

Neljas grupp tõi kardirajale ka võistluste ainsa naisvõistleja Marje Salumetsa, kellel istumise all Kristjan “Sallu” Salmre kompressoriga ülelaetud E34. Rapla raja asfalti kurvid Marjega sõbraks ei saanud ja spinne kogunes ringipeale rohkem kui üks. Tulemuseks null nagu Tiit Kallavuselgi ja Indrek Mesilal. Audi 90 V8´ga sõitev Kalev Kirisberg seevastu joonistas rajale 52 punkti eest poognaid ja Mihkel Lukas isegi punkti jagu enam- 53.

Viimases grupis veeresid rahva ette juhid ja masinad, kes keegi punktidele ei sõitnud ja seega oli kvalifikatsioonitabel selge – 25 autost sai punktidele 9 juhti ja ülejäänud ellikatabeli kohad pidi jagama sisenemiskiiruste põhjal.

PRO kvalifikatsioon algas juba vaikselt kuivaval rajal ja see oli omamoodi pähkel mitmele juhile. Alustuseks Karl-Sander Lebbin ja kaks nullisõitu. Siis Kristjan “Crac” Klemets ja kindlad 57.5 silma. Järgmiseks Jarmo Luht ja ootamatult saabunud pidamine kuival osal tõid tulemuseks kaks nulliringi. Harold esimesena korralik tomu ja sellega koos ka kvalli võit – 72 punkti. Rait Lember aga lajatas hirmsa litakaga betooni. Õigemini betooni kaitsvatesse rehvidesse aga polegi varem näinud, et suur betoonblokk kiikuma pannakse. Igatahes pilpaid lendas aga pill pidas vastu. Siiski mõlemad sõidud nullid. Saime kasutada ka hea videomaterjali Team Ghosti fännilt Franz Sammelilt.

Kuivav rada sobis aga ilmselgelt Urmo Täheste Viperi mootoriga BMW´le – kvalli teine koht 61.7 punktiga.

Nõks enne kella kahte oli aeg ära mängida hooaja viimane käsi. Tehti TOP32 puu ja mitu liidrit sai seetõttu kohe TOP16 hulka. Olulisematest sõitudest olgu märgitud Jako Pinole sobilikuks muutunud kuiva raja 70 punkti ja samadel põhjustel uue hingamise leidnud Randar Kajo 54 punkti. Omamoodi välk selgest taevast oli ka Jüri Oleitšuki 64.5 silma arvestades, et kartsin tema sõite vaadates ainulaadse Nissan PS13 pidevat mahakandmist. August ronis välja ka Veiko Haabu 47.9 punktiga ja Märt Kuvvas korraliku 61 punktiga. Muudes paarides taandus kõik taas entry-kiirustele ja nõnda leidsid ennast ootamatult 16 parema seast Künnapas, Kannisto, Salumets ja Mangus.

Teisest ringist alates olid aga juba kõik sõitjad tules ja TOP16 algas kohe tõelise maiuspalaga, sest kokku olid minemas Martin Vaga ja rahvale turboauto rõõme pakkunud Pino. Kuigi mu sisetunne ütles, et Pino võib isegi võita, tuli Martin Vaga ja kirjutas mu tabelisse numbrid 87. Selle löömiseks loomulikult Jako 75´st punktist ei piisanud ja nõnda edasi Martin.

Järgmine paar Künnapas-Kuvvas lahendati entry-põhjal, sest puhast sõitu mehed teha ei suutnud. Edasi Künnapas. Sama juhtus ka Lätt-Oleitšuk paariga, entryga edasi Lätt! Ja ega kaks kolmandata jää… Haabu entryga edasi Liivamäe vastu. Mis toimub, mehed?
Seega nägi tabeli vasak pool ja TOP8 välja järgmine: Vaga-Künnapas, Lätt-Haabu.

Paremal tabelipoole samuti kohe põnev paar, Luht versus Kajo. Samad mehed olid korra juba sarnase skeemiga varasemalt kohtunud ja siis oli Kajo kangem. Samas suunas läks ka seekord – Luht oli hädas kuiva rajaga ja kaks nulli tähendasid igasuguse eestikate Top3 koha kustumist. Kajo edasi punktidega 59. Kirisberg kustutas Kannisto ja Harold vinge PRO-klassi sobiva 86 punkti sõiduga saatis pesu pesema Marje Salumetsa. Viimases paaris entryga edasi Margus Mangus. Tabeli parem pool sai veerandfinaali paarideks Kajo-Kirisberg ja Valdma-Mangus.

TOP4 tekkis varasemaid tulemusi vaadates täpselt nii, nagu pidi. Vagalt kaks sõitu 75 punkti ja Künnapas kaks nulli. Viimane pidi muidugi TOP8 koha üle väga rõõmus olema, sest õigel hetkel tehtud üks punktisõit (kvallis) ja reeglitega nõutav entry-kiiruse tabamine olid viinud mehe niigi kaugele.

Teine paar oli põnevam, sest Haabu näitas, mis puust ta tehtud on ja sõitis 62 silma. Ja kuigi eestikate liider Allan Lätt sai esimese run´i nulli, näitas mees raudset närvi ja teise sõidu 77 punkti viisid ta edasi poolfinaali.

Kajo pani oma paremuse Kirisbergi üle maksma skooriga 64-48 ja Valdma peale esimese sõidu spinni kustutas ära Manguse.
Seega teine poolfinaal Kajo-Valdma.

Aeg oli saabunud kulminatsiooniks ja esimene finalist pidi selguma Vaga ja Läti vahel. Lätt tulistas 85 punkti ja Vaga pingutas kaks nulli. Seega Allan finaali ja tegelikult ka Eesti Meistriks! Tubli töö!

Kajo ramm sai samuti otsa ja Harold Valdmal piisas 67 punktist, et kindlustada koht finaalis. Seega kolmas-neljas koht pidi selgitatama Martin Vaga ja Randar Kajo vahel.

Esimese korraga finaalis võitjat selgeks ei saanudki, sest kohtunikud ja rahvas nõudsid ONE MORE TIME´i. Teisel katsel näitas Allan Lätt 89 punkti väärilist sõitu ja nõnda ta etapivõidu (lisaks meistritiitlile) tasku pistiski. Etapi teine koht siis Harold Valdmale. Kolmanda koha võttis Martin Vaga, kes Kajo 76 punkti üle sõitis. See aga tähendas, et Kajo kaotas eestikate üldarvestuses teise koha täpselt 5 punktiga ja seda Haroldile.

Kuna PRO klassi kuus osalejat sõitsid seekord väljaspool igasugust arvestust, pidi kogu võistlustähelepanu minema Street klassile. Sellega aga polnud PRO mehed nõus ja suutsid kuue osalejaga püsti panna sellise tulevärgi, et hoia ja keela.

Esimene paar ja kohe Lember-Lebbin! Rait esimeses sõidus offtrack ja Karl-Sander 6-0 liidriks. Poolte vahetus ja nüüd Lebbin spinn ja Lemberile 8 silma. Lember edasi!

Teine paar, mida maasikas. Team Ghosti siseasi. Esimene run ja Luht eksib. Teine run ja Klemets eksib. ONE MORE TIME! Rahvas on pöördes. Teise korraga saab Crac edasi, napilt nagu selgub.

Teises ringis Valdma ja Lember. Põnev vaadata Haroldi esimest tandemsõitu bemmiga. Oskab küll aga tabab koonust. Seega poolel teel 8-0 Raidule. Teine sõit sõidavad mehed puhtalt, edasi Lember finaali.

Crac ja Urmo teises paaris on tähendusrikas, sest just Urmo nullis Klemetsi hea esinemise viimati Laitses. Seega ootan peanahka. Oma poiss kasutabki võimalust ja esimese sõidu kahepunktilise kaotuse keerab Kristjan enda kasuks. Suurepärane finaalikoht olemas!

Pronksimatši panevad püsti Harold ja Urmo. Kahjuks jääb see natuke lahjaks, sest Täheste autol kast jamab ja jääb kohe kaugele maha. Kuna Harold ei eksi, liigub ta teisele sõidule 8-2 eduseisus. Teine sõit teeb Urmo spinni ja kuna Haroldil kerge offtrack siis mõlemale null. Kolmas koht Harold Valdmale ja VAK Racing Teamile.

Põnevaks finaaliks olid kõik eeldused olemas ja mitte keegi ei pidanud pettuma. Mõlemad mehed näitasid tandemitaset, mille üle tuleb uhke olla. Eriti hästi õnnestus jälitamine Rait Lemberil, kes suutis betooniesisel sirgel pugeda nii ukse alla, et pärast tulid inimesed uurima, kas andis Craci autole musi või mitte. Ei andnud, vaid sõitis millimeetri täpsusega ja seega kuulus võit talle! Kristjan Klemetsile igati rahuldust pakkuv teine koht!

Ps. Kuigi driftihooaeg on lõppenud, on huvilistel oodata aasta kokkuvõtted- nii PRO kui STREET klassile. Meiepoolsete (nii kõrvaltvaataja kui kohtuniku) kommentaaridega TOP10´le.