Stance alert! Järgmine artikkel ei sobi neile, kes peavad lugu kõrgetest autodest või kes ei mõista madalate autode kultuuri ning suisa vihkavad neid linnas tatina üle ristirööbaste venivaid madalaid (hobi-)autosid. Neile, kes antud teemas end koduselt tunnevad soovitan varuda mõne minuti ning libistada üle silmaga, mida Soomes nägin ja kogesin. Arvan, et sarnaselt minule ei pea te pettuma.
Soomes lendab stance-scene pudelilt punn maha iga aasta augustikuu alguses, kui Lahti sadamas toimub Fittedfest, mida mina isiklikult pean meie kandis selles valdkonnas kõige kõvemaks ürituseks üldse, sest nii hea tasemega ehitatud autosid meile lähemalt ei leia. Soome lowliferid alustavad tegelikult oma hooaega naljakuu lõpus, kui leiab aset esimene ametlik kogunemine. Järgmine CDLC.CO ametlik üritus on mai lõpus või juuni alguses Big Meet-i nime kandev kokkusaamine, mis minu jaoks on Fittedfesti soojendusüritus. Big Meet on mahe nädalavahetus autoentusiastidele, kes kogunevad Jämijärvil, et jagada kirge ja sama arusaama madalate autode ehitusest. Üritus on ilma igasuguse sisseostmistasuta ja piletita. Erinevalt Fittedfestist on Big Meet kodumaine üritus. Ainukesteks külalisteks on igal aastal mõni eestlane, kes Maarjamaalt ära eksinud on. Üheskoos veedetakse aega, tarbitakse vedelat meelemürki ning lihtsalt toksitakse rehvi veel seal, kus seda toksida saab, sest mõnel pool on jõhkrast madaldustest oht jalg lüüa vastu kere või ulmelisest stretchist tingituna vastu velje serva.
Meeleolu on sõbralik ja mujalttulijad naljalt ühtegi paha sõna ei kuule. Sarnaselt autokultuurile on seal mail ka kritiseerimise oskus arenenum kui meil siin ning see peegeldub mingis mõtteis ka autode toorikutes, mis on kaugelt erinevad sellest, mida olen harjunud nägema.
Projektauto ehitamine on kunst, mida päris andetuna ilmselt teha ei saaks. Vähemalt mitte sellisena, et see hiljem positiivsete emotsioonidena kõrvalseisjatele maha müüa. Huvitavaks teeb minu jaoks Soome üritustel käies see, et julgelt proovitakse ja viljeletakse erinevaid stiile, mis mõjuvad kui punane pipar mainstream lõunatoidu sees. Tuunimisel kombatakse ikka väga tugevalt piire ja tihtipeale minnakse väga äärmustesse. On tugevalt maitse asi, kas see vaatajale meeldib või ei. Nagu on öelnud Niko Aaltonen (CDLC.CO üks eestvedajatest), et edukuse aluseks siinkohal ongi raamist välja mõtlemine ja pühendumine.
Soomes käisin viimati 2 aastat tagasi. Tol korral väisasin seda sama Jämijärvi kogunemist, Lahti sadamas toimuvat põhiüritust ning hooaja lõpuüritust Tuusolas. Võin öelda, et vahepeal on üht-koma-teist muutunud, vaid ses mõttes, et soomlased on liikunud veelgi kõvema taseme poole ja see tase on neil väikese maa kohta ikka väga tugev. CDLC.CO kommuuni algusaastatest saadik väärtustavad selle klubi loojad kui ka sinna kuulujad kvaliteeti. Oma kohta päikese all selles klubis replica veljed või kõverad klaasfiibertükid ei leia. Pühendumus ja tahe midagi ära teha on edukuse võtmeks. Kui teelise siht on selge ja king ei pigista, siis on kõik ülejäänu ületatav.
“Not that much quantity but the quality is world class.” by Niko Aaltonen (founder of CDLC.CO community).
Selle aastane üritus Jämijärvil pälvib minu poolt ainult kiidusõnu. Hea korraldus, suurepärane ilm ja veelgi suurepärasemad autod. Sellised kokkusaamised on täpselt need, mis meil Eestis puudu on.
Soomlaste autopargis annavad tooni juba pigem uuemad mudelid ning enam-levinud vedrustuse tüübiks on loomulikult õhkvedrustus, mis sümbioosis kallimapoolsete OEM velgedega loovad kergelt wörtherseerliku tunde.
Kui tehakse juttu JDM autodest, siis vähemalt minul kihutab esimese asjana mõte mõne jõulise kaheukselise sportauto poole. Näiteks Toyota Supra, Nissan GTR või Skyline. Õnneks Soomes on oma koha meistri käe alla leidnud ka veel eelmisel kümnendil ja milleeniumivahetuse aegu tänavapildis olnud üsna populaarsed autod, millele antud üsna agressiivne madaldus ja järgiaidatud kapotialune.
Kujutage nüüd ette, kui värdjaliku ristandi saab kui omavahel ristata JDM ja noobel saksa auto. Kui tundub, et tegemist on mõne kollanoka märja unenäoga, siis eksite. Suure tõenäosusega on see hoopiski õudusunenägu, kuid omamoodi fun seegi.
Nissan Silvia S13. Toodetud aastatel 89 kuni 94. Proper JDM. Fitment ja velg kah hea.
Kuid pidage hoogu. Tähelepanelikum vaataja ilmselt silmab detaile ega lase end Silvia kirjadest ja kõrval platseeruval GS Lexusel häirida. Küljejoone järgi ütleks, et tundub nagu sakslane, samas esiots on Silvia oma. Värv on mürgiselt lahe roheline, mis silmadele mõjub kui kole öö. Sa ei eksi, kui arvasid, et oled seda autot näinud neljapäevakul või Laitses betoonploki otsas. Jah, see on vana hea kolmanda seeria E36 BMW. Ilus, kas pole? Nina ees JDM kokkusaamisele kohale sõites võiks alguses isegi respekki saada. Tagurpidi käiku kasutades saaks jällegi minna BMW-klubi suvepäevadele. Milline hübriid, kas pole?
Kui eelnev ainult tõestas, et ehituses minnakse ikka väga äärmusesse, siis alljärgnev ainult kinnitab tugevalt raamidest välja mõtlemist. 1960-ndatest oli Jämijärvile sõitnud ka haljaks lastud kuube kandev Ford Anglia. Tea ka, kuidas oli istuda pleksiklaasil ja roolida päikese poolt kuumaks köetud metalli?
Nagu eelnevalt ütlesin, siis Jämijärvil üllatasid mind kõik. Iga auto, mis oli kohale tulnud avaldas rohkemal või vähemal määral muljet ja päris külmaks ei jätnud neist ükski. Kuid kohal olid autod, mida ise kõikidest neist eraldi välja tuua sooviks.
Minu isikliku TOP3-s hõivas kolmanda koha eelmisel aastal meie stancepeol käinud soomlane, keda võib leida valge Audi A7 roolist. RS-i bodykit ja Jape Tiitineni C7 A6 alt tulnud Rotiformi 20 tollised veljed on kindlalt tappev lask otse silmamunadesse. Eks otsustage ise.
Mercedes-Benz on üks populaarsemaid mudeleid kogu selle kamba peale. Erinevatest ajastutest pärit masinad on ühtemoodi pilkupüüdvad kõik, kuid kahtlemata on kirsiks tordil Jori Juhani 2017 aasta E-klass, mille kõrval seistes oli tunda uue auto interjööri naha lõhna. See auto lausa õhkus rahast. Värskelt saksast tooduna sai see auto omale esimese asjana õhkvedrustuse, AMG kerepaketi ja terve Soome peale ainukesed 21 tollised BBS veljed. See kõik on OEM ja lihtsalt vapustav.
Nüüd olemegi jõudnud auto juurde, mis totaalselt võitis südame. Ehituslikult ja välimuselt minu jaoks masterpiece, lisaks on toorik juba selline, mida naljalt madalate autode kommuunidest ei leia. Selline mudelivalik pole isegi mitte kõige populaarsem oma sünnimaal Rootsis. Õhkvedrustus, ülima täpsusega paika aetud fitment, valgete keskosadega BBS veljed. Enam vist rohkem täppi Volvo V70 puhul panna ei saakski. See auto oli populaarne ka pulbliku hääletusel, kui omastas honorary mention tiitli.
Selline see reis oli. Kes soomlaste tasemes veenduda soovib ja oma silmaga olukorda hinnata, siis see võimalus on täiesti olemas, kui augusti alguses toimub Lahti sadamas FittedFest 2019. Seal on võimalik ka näha kindlasti neid, keda seekord Jämijärvil kohal ei olnud.
Minu jaoks on järgmine peatus Raceism. Nii, et peatse kohtumiseni!
// FTMTV – fotomotiiv
// www.instagram.com/fotomotiiv
// www.facebook.com/ffotomotiiv