Pealkirjas mainitud ralli tutvustamist ei vaja. Korraliku promoga alustati juba mitu kuud varem ja täiskäik lükati sisse paar nädalat enne võistlust. Järelkaja pole kogu sellele virr-varrile samuti alla jäänud. Mis siis ikkagi toimus? Ma arvan, et siinne lugeja seda küsimust ei küsi, aga ma võtan lühidalt ralli nädalavahetuse kokku sellegi poolest. Puht formaalsuse mõttes, et äkki hea 10 aasta pärast lugeda.
12.-14.juulil tehti ajalugu – Tartu, Otepää, Elva ja Kanepi teedel toimus maailmas esmakordne WRC promoralli Shell Helix Rally Estonia 2019. Korraldajatele oli see juba kaheksas kord ning minu arvates sellise ralli korraldamise õigus saada on päris tõsine austusavaldus neile. Ühtlasi oli Rally Estonia ka Eesti ja Läti meistrivõistluste ning FIA European Rally Cup etapp.
Julgelt öeldes suurimale Baltimaade rallivõistlusele oli registreerunuid seekord 106 ekipaaži. Nende seas ka päris muljetavaldav kogus maailma tippe. Üheks tipprallipaariks oli loomulikult ei keegi muu kui hetke autoralli maailmameistrivõistluste üldliidrid Ott Tänak ja Martin Järveoja. Neile pakkusid konkurentsi mullusest võistlusest tuttavad Craig Breen/Paul Nagle, kes said seekord augustikuist Soome rallit silmas pidades sõita Hyundai WRC roolis. Lisaks veel Elfin Evans/Scott Martin, Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger-Amland, Esapekka Lappi/Janne Ferm ning Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen. Viimased neist said sõita testikilomeetrite eesmärgil hoopis uuel M-Spordi Ford Fiesta R5 masinal.
Sellele tippude paraadile oli veel kirsiks tordil legendaarse Markko Märtini osalemine. Seda M-Spordi meeskonna uue generatsiooni Ford Fiesta WRC-l. Kaardilugejaks Kristo Kraag. Näha kahte Eesti edukaimat rallisõitjat WRC tipptehnikal on juba omaette maiuspala. Rääkimata sellest, et see duo oli 2010. aastal esimese Rally Estonia võitja ning esimesed eestlased, kes võitsid WRC ralli etappi ja… no teate isegi. Ühtekokku oli stardis võimalik näha 7 uue generatsiooni ralliautot. Viimane, seitsmes, kuulus Georg Gross/Raigo Mölderile. Mainimata ei saa jätta ka 14 R5 klassi autot, kelle hulgas Volkswagen Polo R5-ga sõitev Oliver Solberg ja R5 klassis debüüti tegevad Rainer Aus/Simo Koskinen. Kokku oli rallinädalvahetusel kavas 15 kiiruskatset kogupikkusega 152 kilomeetrit, millest kaks peeti linnaasfaldil.
Kui WRC promoralli juurde veel tagasi tulla, siis lisaks sellele, et osalema oli kutsutud kõik neli WRC sarja tootjat, sai rallit jälgida ka otseülekannetena WRC All Live platvormil. See tähendas seda, et Rally Estonia jõudis kümnete miljonite fännideni. Loomulikult veel 30 telejaama üle maailma, mis kõik näitavad meie väikest Eestit nii ralli ja loodetavasti ka ahvatleva turismi sihtkohana. Minu arvates see juba on midagi! WRC promo andis võimaluse ka promootorile ja FIA-le endale võistlusolukorras testida uudseid lahendusi, IT-platvormi, meelelahutusliku poolt ja muud sellist.
Niisiis, kiire ülevaade ka nädalataguse ralli tulemustest. Reedene päev algas shakedowni ehk testikatsega, kus stardinimekirja esimesed 10 meest said käed soojaks sõita. Seejärel toimus kvalifikatsioonikatse, kus osalesid vaid WRC klassi sõitjad. Vastavalt välja sõidetud aegadele said nad valida järgmise päeva stardipostisiooni. Selle võitis Evans, talle järgnesid Lappi, Mikkelsen, rehvi probleemide küüsis olnud Tänak ja viiendana veidi roostes Breen. Stardipostitsioonid valiti aga järgmiselt: 1. Tänak, 2. Breen, 3. Mikkelsen, 4. Lappi ja 5. Evans.
Laupäevasel esimesel rallipäeval oli kavas 9 kiiruskatset, kogupikkusega 91,8 km. Kõlab klišeena, aga päeva esimese poole neljast katsest kolm võitis Tänak/Järveoja ja edu Mikkelseni ees oli juba 20.4 sekundit. Järgnesid Lappi, Breen, Evans, Märtin, Gross ja Gorban. Evans murdis teisel kiiruskatsel hüppelt maandumisel gaasipedaali ja kaotas selle intsidendiga Tänakule 53.9 sekundit. Etteruttavalt olgu öeldud, et see maandumine oli nõnda hull, et põhjustas talle ka väikese vigastuse, mille tõttu nüüd Soome rallilt eemale jäädakse.
Märtini ja Grossi vahel käis juba väike pusimine ja neid lahutas 9,6 sekundit. SS5 sai aga Grossile saatuslikuks. Kuulsalt Alaküla trampliinilt maanduti nii kehvasti, et tuli ralli pooleli jätta. Ega Märtin samuti nende hüpetele väga näppu ei visanud. Intervjuudes mainis vanameister korduvalt: “Ma loodan, et fännid naudivad seda, sest mina kipun mõtlema, miks pagana pärast ma seda endale teen!”. Mis seal salata, Märtini maandumise stiilinäide näeb veidi valus välja küll. Kokku oli Rally Estonia kiiruskatsetel umbes täpselt 120 hüpet.
Teine päevapool läks üldiselt Tänaku taktikepi järgi. Viiest katsest võideti taas neli. Päeva viimane Elva linnakatse läks lähimale konkurendile Mikkelsenile. Nagu linnakatsele kohane, siis seal näitas vägevat minekut Škoda Fabia R5-s sõitev Rainer Aus, kes sõitis välja neljanda aja, kaotades sel katsel Tänakule vaid 1.3 sekundit.
Päeva lõpuks olid Tänak ja Järveoja kindlad liidrid, edu Mikkelsen/Jaeger A. ees 33.4 sekundit. Kolmandana Lappi/Ferm, kaotades liidrile 46.3 sekundit ning Evans/Scott juba 1:09.2 kaugusel. Esiviisiku lõpetas Breen/Nagel, kaotust kogunenud lausa ühe minuti ja 12.7 sekundi jagu. Edasi läks aga juba päris huvitavaks. Kuuendal kohal lõpetas avapäeva väga head kiirust näidanud noor Solberg. Markko Märtin/Kristo Kraag jäid Solbergist maha 6.4 sekundiga. Kaheksandal kohal Rainer Aus/Simo Koskinen, kes olid küll Märtinist maas 1:03.1, ent nende kannul olid 8.9 sekundi vahega R5 mehed Pietarinen/Raitanen ning omakorda 3 sekundi kaugusel Suninen/Ferm.
Publiku auhinna annaksin mina neile leidlikele, kes Rüa katsel enda tehtud VIP-loožist rallit jälgisid. Geniaalne!
Pühapäevasel 2.rallipäeval oli kavas 6 kiiruskatset, kogupikkusega 60,2 km. Eelmise päeva esimesed kümme läksid uuele päevale vastu juba pööratud järjekorras ning teepuhastaja rolli võttis üle Teemu Suninen. KÕIK katsevõidud läksid Tänakule. Taaskord. Isegi Lappi ütles, et kui Tänaku aegu mitte vaadata, võib kiirusega päris rahule jääda. Ei teagi kas see oli nüüd eneseiroonia või mitte.
Üheks omaette ägedaks maiuspalaks oli ka 0-autona sõitnud Dakari maratonralli Toyota Hilux, mille roolis leedukas Benediktas Vanagas. Ega sellega väga tagasi ei hoitud. Seda 360 hobujõulist Lexuse V8 häält oli juba kaugelt kuulda ja trampliinidele mindi ikka hooga peale. Tippkiirus on sellel kuni 190 km/h! Väga vinge pill igaljuhul. Hakkasin kohe mõtlema, et kuna meil siin Eestis toimub ainulaadne veokate ralli, siis võiks tutvustamise eesmärgil järgmiseks nullautoks tuua ka Dakari veoka.
Kui WRC meeste vahel kohtade muutuseid polnud, siis tagapool madistati omavahel päris ägedalt. Märtin möödus R5-ga sõitvast Solbergist ning lõpetas ralli kuuendana. Viimasele Tartu linnakatsele 1 sekundilise eduga läinud Rainer Aus suutis edu Pietarineni ees hoida ning saavutas R5 klassis Solbergi järel 2.koha. Tuletan meelde, et see oli tema debüüt ralli R5 roolis! Kümnes koht kuulus eelmise generatsiooni WRC masinal sõitvale Gorban/Larens ekipaažile.
Esiveoliste autode klassis R2 võtsid võidu Ken Torn ja Kauri Pannas, edestades Roland Poomi ja Ken Järveoja. EMV3 arvestuses said kolmanda koha prantsuse-belgia ühisekipaaži Adrien Fourmaux – Renaud Jamoul, ent Estonian Junior Challenge kolmanda kohaga lõpetasid Robert Virves – Sander Pruul. EMV 4 klassivõitjateks olid lätlased Edijs Bergmanis – Edgars Grins (Mitsubishi Lancer Evo IX), EMV 5 klassi võit läks Venemaale Klim Baikov – Andrey Kleshchev (Lada VAZ 2105). EMV6 arvestuses jätsid eestlased koju kolmikvõidu, kus klassivõidu teenisid Kristo Subi – Raido Subi (Honda Civic Type-R). Ka EMV7 arvestuse kolm parimat kohta läksid Eesti võistluspaaridele. Klassivõit Marko Ringenberg – Allar Heinale (BMW M3). EMV 8 ehk veoautode klassis võitsid Shell Helix Rally Estonial klassivõidu Taavi Niinemets – Esko Allika (GAZ 51A).
Ma toon korra välja ka ühe Postimehe 11.juuli artikli „Autoralli varjatud pool.“ Seal oli juttu kuidas Eesti sõitjad eelseisvaks ralliks valmistuvad, autot remondivad, legendi koostavad ja muud sellist. Mind aga kõnetas artikli viimane lõik. Tsiteerin: „Kahjuks leidub Eestis päris palju ka neid rallifänne, kes meie oma sõitjate pingutusi hinnata ei oska ja katsetelt pärast esimest kümmet kiiret autot lahkuvad. Palun võtke aega ja vaadake ka neid sõitjaid, kes tegelikult kogu oma vaba aja ja raha panustavad sellesse, et ühel nädalavahetusel nii enda kui ka pealtvaatajate rõõmuks kihutama tulla!“.
Nii kurb kui see ka poleks, nii lihtsalt on! Pundiga, kellega seekord katsete vahel liikusime, võtsime verstapostiks auto nr 25, milleks oli vana Audi Quattro (Silvasti/Sairanen). Soov võimalikult palju “wertsusid” näha kulmineerub sellega, et neid eelmainitud kohalikke sõitjaid tegelikult ei näegi. Loomulikult on see teadlik valik, aga keda me petame, peale R5 masinaid lihtsalt lähebki igavamaks. Enda lohutuseks võin öelda, et enamus publikust liikus järgmisele katsele juba peale Oti möödumist.
Jah, väljasõite jms võib kogenematutelt sõitjatelt rohkem näha, aga mina isiklikult ei lähe kunagi rallile avariisid vaatama. Kindlasti on ka neid, kes lähevad ja on ka fänne, kes vaatavad katsed lõpuni ja jäävad teist läbimist ootama. Eelistuste küsimus. Siiski teeb olukorra paremaks see, et omaette vaatamisväärsused “kassid” tulevad võistlejate rivi lõpus, mis tähendab, et kõik sõitjad tuleb ära vaadata. Olgem ausad, neid aparaate neli ratast õhus nähes paneb raja äärest kaasa hõikama küll. Seega hundid söönud ja lambad terved. Teisalt avastasin ennast mõttelt, et Saaremaa rallil polnud mul kuhugi nii kiiret. Nii, et natukene võib seda kivi korraldajate kapsaaeda ka visata. Nende viga, et nii palju tippmasinaid siia toovad, eksole.
Ralli nädalavahetusel ametliku ralliraadiot kuulates sattusin Olaf Suuderi intervjuu peale. Ma ei mäleta täpselt kuidas need sõnad olid, aga mõte oli umbes midagi sellist, et me soovime siia ralli meistrivõistluste etappi, aga tegelikult see ongi käesoleva Rally Estoniaga meile siia kohale toodud. Mis stardinimekiri! Milline korraldus! Ja sellest rahvamassist ma seekord ei hakanud üldse rääkimagi! Ma olin täiesti päri Suuderi mõttega. Tõsi, Ogier ja Neuville olid puudu.
Arvestades seda, et FIA ja WRC korraldajad vaatavad aina enam Euroopast väljapoole (Keenia, Jaapan ja Uus-Meremaa) ning kalendrisse nendele koha tegemine käib vanemate ja kohati lausa legendaarsete rallide arvelt (Korsika, Saksamaa), siis mina ei usu, et Eestisse reaalselt WRC sarja etapp tuleb. Siinkohal ma loodan, et pean ühel päeval oma sõnu sööma. On muidugi räägitud ka vaheaastatest, et näiteks üks aasta oleks Soome ralli asemel hoopis Eesti ralli? Elame-näeme. Seni aga aitäh Urmo Aavale ja tema meeskonnale selle suurepärase ralli meieni toomise eest!
Valik pilte minu portfolios: >> SIIT <<
Jälgi minu tegemisi instagrammis: >> SIIT <<