“Need tandemid ei ole normaalsed, no kohe üldse ei ole,” mõtlesin pildistades taas järgmist paari Bikernieki ringrajal. Järgmiseks mõtteks oli, et kust küll selliseid karukonserve jagatakse, sisenemine 150km/h betooni vahel kurvidesse on saamas juba normiks, kuid tehes seda sentimeetrite kaugusel vastasest ja hoides sama vahe raja viimase kurvini välja – that takes something more…
Igatahes oli näha, et tase on tavapärasest kõrgem. Ilmselgelt pidigi olema, sest rehvid on vaikselt läinud juba 265-275 laiusteks, hobujõud julgelt üle 650 ning seltskond sõitjaid juba mitu hooaega koos võistelnud. Sekka mõningaid kohalikke heeroseid, kellel enam kogemust oma rajal.
Täiskoosseisus olid kohal näiteks Euroopa tipptiimideks peetavad STW ja Budmat Auto Poolast.
Iirlane James Dean
Janis Eglite ja Kristaps Blušs Lätist.
Kristapsi tavapärase auto (E46 LS7) kompressor andis aga saba ja siis tuli võtta varuauto.
Milleks oli vaid “tagasihoidlik” E46 LS7’ga, millel u 640hj ja 800Nm.
Mõned mehed ka Skandinaavia poolsaarelt, Eestist, Inglismaalt, Ungarist jpt kohtadest…kokku üle 50 võistleja.
Reedene päev möödus nii nagu ikka, trenni uhati teha palju ja õhtul oli paraad läbi linna raudteejaama. See on iseenesest juba ulmesündmus, autoderivi saadab politseieskort, kogu liiklus suletakse ja rahvas liigub teede äärde uudistama.
Ingemars Jekabsonsi uus auto on äge. Vana kuuenda seeria BMW vahetati välja uuema vastu, millel nüüd LS3 kahe turboga ka üle laetud.
Võistluspäeval endal oli taas trenn, kus juba julgemalt tandemeidki sõideti. Riia rada on teadupärast koht, mille vastu enamikel sõitjatel üsnagi suur aukartus on. Järelikult tegeletakse trennipäevadel peamiselt isikliku trajektoori paikapanemisega.
Paljud seda aga päris selgeks saagi. TOP32 mahtumine pole sellise tasemega üritustel just lihtne ja 14 meest jäid puhtalt sõiduga välja, 5 aga autode purunemise tõttu ja mõned kvalifikatsioonini välja ei vedanudki ehk laupäeva hommikuks registreerunud polnud (kuigi reedel rajal olid näiteks).
Väga kifti kompressorivilinaga häält tegev Skyline, enamasti tuntud küll Infinity G35’na.
Omadest poistest jäid kahjuks välja Jako Pino (65,6p), Henri Puhmas (62,3p). Sel korral jäi TOP32 piiriks aga 68,3p.
Trennides tabas Henri ka betooni, kaotades oma tagastange ja tiiva.
Jako maadles taas tehniliste probleemidega, jälle lahkus reedel plokikaanetihend ja suur osa sõiduajast kulus remontimisele. Poolteljed jms on juba kuluosad, mida vahetatakse tihedamini, kui enamik meist aastas rehve vahetavad, kuid loodetavasti on varsti saabuvad Samsonase detailid juba oluliselt tugevamad.
Eesti lippu hoidsid kõrgel aga Harold Valdma (90,3p), Märt Kuvvas (76,3p) ja Rait Lember (69p). Kvalifikatsiooni võitis Budmat Auto mees Piotr Wiecek James Deani ja Kristaps Blušsi ees. Suurüllatajaks kahtlemata eestlastelegi tuttav, muidu PRO-Am (Pro-Street) klassi sõitev Gatis Babris neljanda kohaga ja viies mees Subaruga võistlev Edmunds Erglis.
Christer Halverseni jaoks lõppes kvalifikatsioon katastroofiga – mees tegi mõlemas sõidus suuri vigu ja võib igasugusest tiitlist suu puhtaks pühkida.
TOP32 võis alata ja võib öelda, et suuri üllatusi see just ei pakkunud. Sarja põhisõitjad lülitasid hulgaliselt välja nö wildcard võistlejaid, eranditeks muidugi Läti kohalikud PRO mehed ja Babris, kes ise kaugema kandi mehi pakkima saatsid.
Eriks Ulašs lõpetas Martin Richardsi päeva.
Selliselt näevad asja hindajad. Videokordustega palju vaielda pole.
Bartosz Stolarski oma turboga ülelaetud LS2’ga Nissan 200SX’ga (millel on muideks u 1000hj) oli parem Märt Kuvvasest, kes tagasõites lasi kahjuks kohe otseks. Samad mehed kohtusid ka Tšehhi Allstarsil kohe esimeses ringis, näis, kas sel laupäeval muutub Laitses midagi.
Üks kiftimaid lahinguid oli Erglise ja Gvido Elksnise vahel. Nimelt anti neile ka OMT ehk Erglis pidi kahel korral end tõestama ja pääses edasi TOP16.
Przygonskist polnud vastast James Deanile. Koosolekul mainiti, et “turvalised sõidud” on keelatud. James võttis soovitust väga tõsiselt ja ronis ka siis väga lähedale, kui vajadust polnud.
Oma vastasest sai Harold kiirelt jagu. Kahjuks ei läinud nii hästi aga Rait Lemberil, kes vastaseks Blušsi sai. Kohtunikeskooridega 14-6 võitiski Kristaps.
Päeva rumalaima vea tiitlile võinuks ehk pretendeerida Janis “Egle” Eglite, kui Kristaps Sapalsi taga sisenedes valearvestuse tegi ja rajalt välja lendas. Tema õnneks tegi ka Sapals kuskil päris koleda apsu ja edasipääsemise otsustas teine sõit.
TOP16 hakkas aga hullus pihta. Siis käis mäng juba Allstarsi punktidele ja tiitlile ning tagasi end enam ei hoitud.
Kõvem andmine toimus kahe lätlase vahel. Ivo Cirulis tegi Gatis Babrise vastu väljasõidu, kuid Gatis vastas spinniga. Edasi pääses Ivo.
Erglis purustas Iiri imelapse Jack Shanahani (kutt on 15a vana!) lootused poodiumile. Noormees on ikka väga hea sõitja, võtnud eelmisel Allstarsi etapil ka poodiumi.
Tõeliseks hiigellahinguks osutus aga Dawid Karkosiku ja James Deane omavaheline mõõduvõtt.
Ei, nad ei puutunud omavahel kokku. Vot just täpselt nii lähedal sõidabki Deane, kuigi Karkosik polnud just üleliia nõrgem.
Harold Valdma sai enda vastaseks Nigel Colferi, kes tegi küll südikad sõidud, kuid eestlasele tast siiski vastast polnud. Harold võiks kutsuda Bikerniekit ka oma kodurajaks, olles seal ilmselt kõige enam trenni teinud.
Ulašs kohtus Stolarskiga, paraku kaotas, sest sõitis minu hinnangul veidikene kohtunike poolt oodatud kvalifikatsiooni trajektoorist mööda. Seda karistati aga kõvasti. Stolarskil polnud aga raske lähedal püsida.
Järgmine suurheitlus oli aga TOP8, milleks Stolarski ja Egle. Mõlemal mehel turbotatud Ameerika V8 ehk hulgaliselt jõudu ja üksjagu ka pidamist. Achilles vs Zeetex. Sel korral väljus võitjana poolakas.
Erglise kohta võib öelda, et see mees oli küll “tules,” võttes kõik, mis võtta annab. Mees alistas ka Ivo Cirulise.
Fredrik Oksnevad ja Dmitriy Illyuk pidid mitu korda TOP16 sõitma, et selgitada omavaheline paremus.
Vahepeal tegi Harold seda, mis Tšehhis tegemata jäi ehk alistas James Deane TOP8’s. Deane lasi raja lõpuosas tagasõites otseks.
Oksnevad võitis Illyuki ja sai kokku Blušsiga. HGK Motorspordi E46 edasi TOP4.
Stolarski võitis nelja parima seas Erglist ja läks ise finaali. Blušs aga Haroldit ja lükkas eestlase kolmanda koha sõitu, millest omakorda väljus võitjana Erglis.
Erglise saatuslik viga – offtrack teises kurvis.
Autod kui vennad – sama töökoja viljad.
Kahjuks sai aga boksialas jalakäijana viga Illyuk ja kiirabi pidi mehe viima haiglasse. Muideks oli kohal kaks kiirabiautot, kuid ainult ühes oli meedikute brigaad. Boksialas kihutamise keelamisel on oma põhjus! Sel ajal aga võistlus seisis ja kuna kell oli lähenemas kümnele, ei jäänud fotosilma ette enam Stolarski ja Blušsi finaal. Infoks nii palju aga, et Stolarski tegi spinni ja jäi teiseks. Blušsile esimene võit kodurajalt (sõna otseses mõttes kodurada – HGK töökoda asub raja territooriumil) aastast 2010.
Juba sel nädalavahetusel toimub järgmine Drift Allstarsi etapp LaitseRallyPargis, Eestis. Tule kohale ja vaata, kuidas eestlased maailma tippudele vastu saavad?!
Tšekka lisainfot: Facebooki lehelt!