Laupäeva hommik tundus silmi avades trööstitu. Tunne ei paranenud just kuigipalju ka auto24ring´le jõudes – jahe tuul, pilves taevas. Keskpärane algus drifti suurürituseks, mõtlesin.
Õnneks on driftimasinatel suurepärane omadus haarata mu fookus jäägitult endale ja seegi kord polnud erand. Kohe kui trennid hakkasid, läks seest soojemaks sest suurtel kiirustel külg ees liikuvad neljarattalised panevad mind siiani rahulolevalt muigama. Normaalne see mootorispordiala kohe kindlasti ei ole.
Ok, kõik võib olla polnud päris nii erutatud.
Samas sain paari tandemitrenni vaadates kinnitust oma varasematele kahtlustele, et raja iseloomu tõttu saame vingeid paarissõite nägema arvatavasti vähe. Kiire entry ja järsk mahapidurdus on pikka ja kiiret tagakaart arvestades pea enamusele pilootidele kas keeruline või psühholoogiliselt raske. See tähendab aga, et kõige vaatemängulisemal osal saavad autode vahed suured olema. Seega läksin kvalifikatsioonile vastu kergelt vastakate tunnetega.
Kvalifikatsiooninimekirja vaadates vedas aga suu naerule küll – välisvõistlejate nimekiri oli igati muljetavaldav. Isegi vaatamata paari suurnime puudumisele oli selge, et poodiumile kerget jalutuskäiku kellegi küll oodata ei ole. Kümneste gruppidena lendas eliminaatoripuud vallutama 9 eestlast, 13 soomlast, 5 lätlast ja 4 rootslast.
Kui alguses tundub, et 75-76 silma võiks päris hea olla, piisab reaalselt sellistest punktidest alles tabeli keskel olemiseks. Rootslased võtavad nimelt kvalifikatsioonis kakskikvõidu. Üliägeda Ford Fiestaga sõitev Daniel Björk näitab korras närvikava, kui esimese katse null silma asendub teise sõidu 89.4 punktiga!
Teine koht tema kaasmaalasele Andreas Janssonile ja kolmas meie põhjanaabrile Jarmo Savolainen´le.
Parim eestlane kvalifikatsioonis, ehk kuues, on Eduard Vahemets.
Identse skooriga, kuid kehvema teise sõidu punktisummaga, on tema tiimikaaslane Taavi Toomara seitsmes.
Kohe kaheksas tehnika pealesunnitud võistluspausilt naasnud Harold Valdma.
Kümnes Märt Kuvvas, tema meeskonnakaaslane Rait Lember aga 15.
Team Ghosti meestest on Kristjan Klemets 12. ja Jarmo Luht 14.
Karl-Sander Lebbin suudab oma raudratsut taltsutada 16. koha vääriliselt ja eelmisel õhtul auto mootorist jagu saanud ning tiimikaaslase Liivamäe pilli laenanud Henri Puhmas igati tublil 20. kohal.
Sellega oli eliminaatorskeem ka paigas ja sai ootama jääda seda päeva eeldatavalt magusaimat osa ehk tandemsõite.
Peale väikest pausi on kõik valmis vastu võtma 2013a. NEZ etapi kartmatuid, et paari tunniga selgitada see kõikse kõvem driftija Põhja-Euroopas. Kvalli kolm parimat saavad TOP32 eliminaatorskeemi alusel kohe järgmisesse ringi ja seega on esimeseks tandempaariks meil oodata eesti poissi Karl-Sanderit ja Anders Bjelkelövi.
Kuigi mõlemad mehed teevad esimeses sõidus offtrack´i näol sõiduvead, saab kohtunike jaoks määravaks eestlase mahajäämine jälitajana ja seega edasi Bjelkelöv.
Eestlaste jaoks aga pinge kasvab, sest ootused-lootused on Harold Valdmaga alati kõrged. Tema vastaseks Daniel Johanson Rootsist oma Nissan S13´l. Meeste närvid jukerdavad ja mõlema offtrackid tähendavad päeva esimest OMT´d (kordussõit). Seal näitab õnneks kindlamat kätt meie mees ja tasuks edasipääs 16 parema hulka.
Pasi Koliseva, kes on Soome parima drifteri Juha Rintaneni tiimikaaslane, saab kerge vaevaga jagu kaasmaalasest Timo Pihlavast.
Niigi väikse osalusega Läti esindus peab kohe ühele enda poistest lahkumistervitused saatma, sest Elvijs Kezis murrab Ulašsilt laenatud autoga Arturs Mihailovsi ja tema BMW E92 vastupanu raskusteta.
Laenatud masinaga Henri Puhmas teeb tuule alla põhjanaaber Mikko Viitalale ja saab edasi. Super.
Kvalli viies mees Ismo Teinilä näitab oskusi ja tema kaasmaalane Janne Veikkanen, kelle Nissanit viib edasi AMG´lt laenatud 6.2 liitrine jõuallikas, peab tõdema esimese paremust.
Vasaku eliminaatortabeli viimases paaris tulevad rajale Kristjan “Crac” Klemets ja vägagi kuulus soome poiss Teemu Peltola. Seda respecti ja feimi on viimane varasemalt kogunud driftides W123 kerega universaal diiselmersuga. Selleks hooajaks aga uue auto ehitanud mees jooksutab oma C-klassi mersu mootori eelmisel õhtul kokku umbes 400 meetriga. Võistluspäevaks on Teemu saanud kaubale Pasi Kolisevaga auto laenamise osas ja tuleb Kristani peanahka võtma siis kuldse Toyota Celicaga.
Peale entry´t esimeses kurvis rammib Teemu laenumasinaga Klemetsi Nissanile tagant otsa ja saab esimeseks meheks, kes kahe päevaga jagu saanud kahest autost. Omad probleemid on ka Cracil, sest masinal toimetab ainult neljas käik, mis muudab võistlemise küllaltki ebamugavaks. Et päev veel sandim saaks, loetakse esimese sõidu Peltola otsasõit hoopiski Klemetsi süüks, sest kohtunikud on kindlad, et viimane oli ees spinnimas ja näevad Teemu otsasõitu vältimatuna. Seega TOP16 hulka Peltola.
Teine tabelipool ja Lember versus Ingemars Jekabsons. Lätlane on saabunud Eestisse hea emotsiooni pealt, sest nädalapäevad tagasi Drift Allstar´il saavutatud teine koht annab kindlasti kamaluga enesekindlust. Ja kui isegi kvalifikatsiooni 18. koht just super ei ole, võtab mees Raidu skalbi.
Järgmisena peale meie riigi üks parimaid mehi Taavi Toomara ja talle vastaseks igati ägeda ja unikaalse Volvo Amazoniga sõitev Dennis Häggblom. Dennis jätkab sealt, kus ta pooleli jäi ehk lennutab auto rajalt täiesti reeglite vastaselt. Edasi Tomz.
Hästi jätkab ka järgmine eestlane Märt Kuvvas, kes pigistab vee välja Kivist, Mika Kivist.
Mika vend Marko saab peale kohe järgmisena ja seda Team Ghosti Jarmo Luht´i vastu. Kivi on kõva, sest mõlemad eksivad ja seega päeva teine OMT. Jarmol arvatavasti pulss liiga kõrge, sest teeb taga taas offtrack´i ja TOP16 jääb saavutamata. Edasi Marko Kivi.
Pikalt pole aega eestlastel põdeda. Kvalli parim eestlane Eduard Vahemets hakkab kohe mõõtu võtma kuuevarbalise Raimonds Tihonovsiga. Palju Ets pingutama ei pea, sest taga sõites teeb Raimonds kohe sõiduvea ja eestlasele on teine sõit pigem jalutuskäik ringrajal. Vahemets kenasti edasi.
Veelgi kergemaks osutub aga teekond järgmisesse ringi Eriks Ulašsil, sest Niko Pesoneni Skyline on valule alla andnud. Game over.
TOP16 tasub oodata, sest automaatselt sinna pääsenud kvalifikatsioonivõitja alustab oma tööpäeva ehk siis Daniel Björk paneb oma pilli käima. Ja mitte ainult käima, vaid teeb ka kohe eessõites ilusa sõidu kaasmaalase Bjelkelövi ees. Teises sõidus mõlemad offtrack ja seega edasi Daniel.
Rahvas hakkab vaikselt soojenema, sest järgmisena Harold Valdma ja Pasi Koliseva. Kahjuks teeb Harold taga sõites vea, mis viib ta rajalt välja ja seega Pasi edasi, TOP8.
Elvijs Kezis lõpetab järgmises paaris Henri Puhmase päeva, sest viimane peab masina sirgeks laskma. Lätlane liigub järgmisse ringi.
Taas on vastamisi põhjanaabrid, seekord Ismo Teinilä ja Teemu Peltola. Teemu eksib taga sõites ja saadab järgmisse ringi Teinilä!
Oma esimese tandemiga saab alustada ka Andreas Jansson, sest kvalli teine koht ja soodne arv võistlejaid on ta esimeses ringis jätnud vastaseta. Nüüd aga saab Andreas kohe vastu enesekindla Jekabsonsi ja Ingemars viisakust ei näita ja minumeelest terve päeva parima tandemsõiduga pääseb lätlane edasi.
Järgmine paar koosneb juba kahest eestlasest- Toomara vs Kuvvas. Märt läheb julgelt taga sinilindu püüdma aga gramm liigagi sest tabab kohe esimeses kurvis Taavi auto külge, mille tulemusena päästmine ja Märdi korralik offtrack. Ja kui Taavi teeb taga igati korraliku sõidu, pole edasipääsejas kahtlust – TOMZ!
Kvalifikatsiooni kolmas Jarmo Savolainen on samuti saanud automaatselt esimesest ringist edasi ja tema päev algab Marko Kivi vastu. Marko on sunnitud taga sõites masina sirgeks laskma ja Savolainen järgmisesse ringi.
Viimane TOP16 paar ehk Vahemets vs Ulašs! Lätlane on kas väga lahke või ei pea pingele vastu, sest sõidab nii ees kui taga ratastega rajalt välja ja Eduard Vahemets on tegemas koos meeskonnakaaslase Toomaraga korralikku võistlust.
Seega oleme sujuvalt saabunud TOP8´sse, kus pinge kasvab iga sõiduga, sest poodium hakkab vaikselt silme ees terendama.
Esimene paar ja Björk ning Koliseva. Parema positsiooniga Daniel teeb ees vinge sõidu ja kui jälitades ka Pasil täiesti ukses püsib, pole rahva suureks rõõmuks edasipääsejas kahtlust, Daniel Björk!
Lätlasel Kezisel seisab ees raske ülesanne ja kui Ismo Teinilä teeb ees ilusa sõidu, on pilt selge. Edasi Ismo!
Tabeli paremale poole on samuti alles jäänud neli meest, kellest tuleb välja sõeluda kaks. Taavi Toomara saab au olla esimene ja seda Ingemarsi vastu. Esimene run ja Taavi ees. Tundub kahtlaselt aeglane ja peagi selgub, et Taavil kast jamab. Jekabsons näitab ülesse suuremeelsust, kui nõustub Taavi pakutud uue sõiduga. Kuna ka peakohtunik on sellega nõus, lastakse mehed uuesti peale. Nüüd on asi juba silmale õige vaadata ja kui Jekabsons teeb taga hea jälituse, on rahva kurvastuseks edasipääseja selge. Ingemars!
Pole hullu, Smokehuntersile TOP4 vallutamiseks uus katse Vahemetsa näol. Eduard läheb ilmselgelt hullu panema, sest esimesse kurvi pole vist keegi nii ukses tulnud! Jõhker mahapidurdus ja sellega on tandem rikutud, sest vahe venib pikaks. Põrgut küll!
Driftijumalad on vist eestlased. Jarmo Savolainen on lõhkunud oma auto tagasillas varda ja katkestab. Uskumatult keeruline TOP4 koht eestlasele on saanud järsku reaalsuseks. Mis teha, see on mootorisport! Sellega on neli parimat meest selged ja rahvuste duell medalitele võib alata, sest kõik riigid on ühe mehega esindatud!
Esimene poolfinaalipaar viib kokku suursoosik Daniel Björk´i ja Ismo Teinilä. Daniel paugutab esimeses run´is Ismol eest ära ja teeb ka taga kindla sõidu ning ei vea inimesi alt, FINAALI! Ismole lohutuseks koht “väikses” finaalis.
Kõigil eestlastel on pöidlad pihus, sest Eesti poiss Ets on lippu kõrgel hoidmas. Ja seda viimasel ajal hea hoo ülesse saanud Jekabsonsi vastu. Eduard lükkab ümber kõik teda kirjeldavad “stabiilne” ja “safe” iseloomustused ja murrab end kahe hea sõiduga finaali!
3-4 koht nõuab seekord rohkem sõite kui lihtsalt kaks. Kuna tasemevahed on väiksed, tuleb saata Jekabsons ja Teinilä uuele katsele, et parem selgitada. Ja kuigi Ismo teeb ees hea sõidu siis Ingemars suudab teises sõidus Teiniläl piisavalt eest ära sõita, et kohtunikud Ingemarsile kolmanda koha annaks! Lätlane jätkab poodiumirida.
Finaal tõotab tulla pingeline, sest eestlane on ikkagi teinud ajalugu ja endale sinna koha võidelnud. Mitu tuhat pealtvaatajat on ootusärevuses, samuti kogu kohtuniketorn.
Kvalli võitjana tuleb esimeses run´is ees Daniel Björk ja nagu ikka, kiiresti tuleb! Samas on Eduardi kasutatavad pea 800Nm kõvasti abiks ja mees suudab täiesti mõistliku jälituse teha ja jätab endale teiseks sõiduks reaalsed võimalused kullaks!
Teine sõit ja eestlane ees, rootslane kohe sabas. Daniel püsib kenasti lähedal, pika kurvi viimane osa ja pagan küll…. Eduardil OFFTRACK! Sellega on loomulikult asi selge ja NEZ 2013 etapi esimene koht rootsi, Daniel Björk´le! Teine, kuid mitte grammigi viletsam koht Eduard Vahemetsale!
Rahvas tervitab päevakangelasi suure rõõmuga ja minutid hiljem kuulen tagasiteel boksi, kuidas noor poiss uhkelt kiidab, et käepigistus Daniel Björkiga pole ikka igapäevane asi! Olen temaga nõus :)
Infomaterjali ka:
Kvalifikatsioonipunktid
Eliminaator