Ei, ärge muretsege, ma ei ole hakanud vandaaliks. Lihtsalt selline tunne oli mul peale Drift Allstars GoPro Eesti GP etappi, kui mõtlesin meie drifti arengule ja tasemele.
Meil pole midagi põdeda! Kui siiani on Euroopas tegusid käinud tegemas peamiselt Harold Valdma ja Taavi Toomara siis laupäeval Laitses toimunud Drift Allstars GoPro Eesti GP viies etapp peaks avama paljude uskmatute silmad. Pole vaja siin euroopa tippe eemalt kummardada midagi, tuleb lihtsalt sõita ukses kinni ja edeneda järgmisesse ringi!
12 eesti poissi end reedel kvalifikatsioonis 32 parema hulka surus ja kuna drift on üks igavesti ettearvamatu ala, polnud enne finaale kivisse raiutud midagi. Kaks päeva rehvide põletamist oli näidanud, et juhtuda võib kõike.
Väsimatu mees see Lember.
Team Ghost powered by Stihl teeb kõike stiilselt.
Laupäevane päev algas kombekohaselt ikka trenniringidega, kuid mitte niisama! Sõita võis ainult tandemeid ja seega polnud imestada, kui juba hommikust alates väravasse huviliste järjekord tekkis. Ja oli ka põhjust! Vinged sõidud, mõned betoonid, ilus ilm ja palju rehvisuitsu. Nagu festival!
Kuigi Kuvvas lõhkus trennis oma auto, tegi NRR selle kvalliks korda.
Ghosti stiilinäide.
Kezise esimene betoon. Teine tuli juba karmim.
Nagu öeldakse, teeb harjutamine harjutajaks ning peale lõunat trennid ka lõppesid. Oli aeg asuda tegusid tegema, sest igal võistlusel peab olema võitja ja hunnik mitte-võitjaid. Enne aga toodi pillid ja nende taltsutajad kõik rahvale imetlemiseks, kuna show must go on. Eriti kui artiste oli tulnud kokku mitmest maailma otsast.
Vasakult paremale loe! Shanahan, Deane, Wiecek.
Alati rõõmus Felix on hakkama saanud arvatavasti järjekordse jamaga.
Norrakas Christer Halvorsen.
Drift on ägeee??!!
Jarmo loomulikus olekus.
Intekad tehtud, pildid salvestatud ning oligi käes nende kolme päeva kulminatsioon. See südamelööke kiirendav ja karmikäeline eliminaatoripuu. TOP32 parimat drifterit. See, milleks me kõik tegelikult siia kohale olime tulnud.
Tandemid on drifti A ja O ning nende dünaamilisus, tempo ja ettearvamatus selle spordiala nii populaarseks teebki. Isegi kui sõidujoonest ja nurgast ööd ega mütsi ei jaga, on igale autot juhtinud inimesele kergelt mõistetav, et see, mida need tüübid tandemites rajal teevad, ei ole päris normaalne.
Esimene ellikaring toob juba kamaluga üllatusi, kui seitse eestlast end TOP16´sse sõidab! Lisaks kukub kohe välja valitsev meister Juha Rintanen. Seda poleks küll oodanud!
Pöytälaakso esimene suur üllatusepomm, millele Rintanen ise kõvasti kaasa aitas.
Rait Lember võttis magusa võidu!
Eduardi sõidud paranevad, see on hea uudis. Crac on aga oma Mojo leidnud.
Kezis lõhkus oma auto korralikult ära ning võttis selle käigus kaasa ka Ismail Salih´i. Õnneks viimane saadi tagasi rajale. Selle on GoPro Eesti taas ilusti purki saanud:
Deane vs Ingemars. See BMW on über-ilus. Varsti saate vaadata pikemalt.
Martin Richardi autost kadus jõud. Allan edasi!
Egle loomulikus olekus.
TOP16 annab üheks põnevaks paariks Ryan Tuerck ja Jako Pino. Vinge võimalus Jakol end maailma tippu kuuluva sõitja vastu proovile panna. Seekord veel Tuerck parem ja edasi TOP8´sse. Ulmejälituse James Deane´i vastu teeb aga Juha Pöytälaakso ja saadab iirlase koju. Deane tuleb tulemust veel kohtunike juurde protestima aga tundub põhjendamatu.
Samal ajal teeb Egle ära kvallivõitjale Wiecekile ning Ingus Jekabsons meie Lemberile. Kristjan Klemets on 10-0 eduga Salihi vastu juba samahästi kui TOP8´s aga roolivõimu toru purunemine saadab mehed kordussõidule, mille Klemets lõpuks enda kasuks suudab pöörata! Valdma võidab Tultsi ja Lätt Kipperit ning Stolarski maakaaslast Dawid Karkosikut.
Lift-off!
Roolivõimuprobleemid tegid muidu heas hoos olnud Klemetsi elu raskeks.
Tultsil jääb veel natuke puudu. Eelmise aasta parim uustulnuk jätkab siiski õigel kursil.
Tõnis Kipper kurtis auto juhitamatuse üle. Sedasi on driftida keeruline.
Minujaoks oli poolakate tase positiivne üllatus, just nemad pidavat euroopa tipp olema.
See aga tähendab, et kolm eestlast on jõudnud TOP8´sse ja omamoodi ajalugu on tehtud!
Esimene paar ja Egle lõikab lisavarbad otsast maakaaslasel Ingusel. Tundub, et Janis on tagasi tasemel, kus ta olema peab ning see teeb ainult head meelt. Järgmine paar aga on meile õite magus – Tuerck vs Klemets. Tiimikaaslane Luht eelmisel aastal Riias juba sai Ryanit testida, tookord jäi veel ameerikamees peale. Kahjuks jääb ka seekord aga ilma sõiduta sest Klemets õigeks ajaks starti ei jõua ja tulemuseks kaotus. Olgu vahemärkusena öeldud, et paraja segaduse korraldas iirlasest(?) line-up´i vend, kelle valel kanalil olnud raadiosaatja kohtunikega ühendust ei saanud.
Ardo “Wisefab” Kalda.
Ryan Tuerck ja tema kasutada olnud FailCrew S13 said poolfinaali seekord lahinguta.
Juha Pöytälaakso aga langeb varasemalt nähtud tasemele tagasi ja Haroldil on pigem statistiline ülesanne soomlane ära kustutada. Aga vähemalt on Juha pill sigakena!
Viimane paar Allan Lätt vs Stolarski peaks vähemalt paberil suht lihtne olema. Aga Allan nii ei arva. Teeb jälituse, mis viib ta TOP4´ja! Rahvas on pöördes!
TOP4 ja Eglite vs Tuerck. Ryan ees, Janis järel. Ja kuigi Tuercki sõidujoon on hea, teeb Egle kopeerides seda, noh… mida ta kõige paremini teeb. Enne pooltevahetust Egle edu 6-4.
Kuid kahjuks sellest jääb väheks, sest Tuerck paneb oma kogemused mängu ja teeb superjälituse ja nõnda ta finaalis ongi!
Teine poolfinaal, kus kaks eestlast, tähendab aga seda, et me oleme saanud maarjamaa esindaja kindlalt finaali! Kas saab Haroldi unistus tõeks ning tuleb esimene Drift Allstars GoPro Eesti GP poodium? Allanil on kindlasti oma arvamus asjast ja nõnda rajale lennatakse.
Allani jälitus hästi ei lähe, kohtunikud fikseerivad kordusest, et masin läks sirgeks ja seega Valdma edu 10-0. Jälituse teeb Harold juba kindlapeale ja koht finaalis on selge! Vastaseks ei keegi muu, kui Ryan Tuerck USA´st. Epic!
Aga enne suurt finaali on vaja poodiumi madalaim aste välja mängida ja Janis Eglite ja juba suurüllatuse valmistanud Allan Lätt seda Laitse rajale lahendama lähevadki.
Allanilt hea eessõit aga Janis “Tandem Assassin” Eglite on taga tasemel. Pooled vahetatud ja taas mõlemalt ilusad sooritused, kuid kohtunikud annavad väikese punktivahega kolmanda koha lätlasele. Siiski on Allan teinud midagi, millesse võisid salamisi uskuda vägagi vähesed.
Finaal. Eesti versus USA. Harold Valdma versus Ryan Tuerck. Päris sellist finaalipaari ei osanud mina pakkuda. Küll käis mul peast läbi Deane, Rintanen, mitu poolakat, Shanahan. Ilmselgelt rohkem usku eestlastesse edaspidi!
Tuerck ees, Harold järel. Natuke pikaks laseb Harold vahe ja kui Ryani sõidujoon ees on hea, siis kindel edu ameeriklasele. Pooltevahetus.
Nüüd on see hetk, kus saab tõdeda, et taas on nähtud midagi esmakordset tandemites. Nimelt näen ma esimest korda, et drifti alustamise hetkel (initiation) eessõitjale nii lähedal ollakse, et teda kõksata saab. Aga just seda Ryan oma FailCrew S13´ga teeb! Kohtunikud ahhetavad! Ma teen sama. Tundub liiga ebareaalne! Esimest korda on ameeriklane võitnud Euroopa võistluste etapi! Tänu GoPro Eestile on teil võimalus see võitlus uuesti ja uuesti kaasa ka teha:
Eesti publik oskab seda hinnata ja nii palju inimesi autasustamisel pole mina veel näinud. Tunne on super, seda kõike kogeda, vaadata, hingata, neelata on puhas kaif.
Tervest sellest emotsioonide virr-varrist ajendatuna lisan ma keskmisest pikema lõppsõna. Sest need kolm rajal veedetud päeva väärivad seda.
Esiteks, viis pihku võistluste korraldajatele. Ma mõtlen siin nii Drift Allstars GoPro Eesti GP kampa, kui ka Eesti kaadrit. Mul olid isiklikult kõrged ootused ja need täideti. Pole väga paljude võistlejatega veel rääkida saanud aga kostnud on ainult kiidusõnu. See asi kõik lihtsalt toimis.
Teine viis pihku Laitse kompleksile, kaadrile. Operatiivsus oli hämmastav! Vinge asja olete seal püsti pannud. Kui see kunagi kõik täiesti valmis on… whoah!
Suur tervitus võistlejatele! Väliskülaliste toodud vürts kombineerituna kodumaiste pilootide realiseeritud skill´iga viis terve võistluse uuele tasemele! Tuleb suurelt mõelda, nagu Harold kui ütles, et läheb poodiumit püüdma või Klemets, kes hiilgavate sõitude järel arvas, et Tuerck on ju igati võidetav. Ongi! Meenutagem siin, et Toomara tegi just Gatebilis tervele plejaadile, eesotsas Aasbo´ga, tuule alla. Powerslide või mitte.
Kui nüüd ka rahvusvaheline driftiuks pole eestlaste poolt sisse löödud, siis ma ei tea, millal veel on?! Kaua me ikka koputame seal ukse taga.
Petrolheads võttis ka ise seekord asja väga tõsiselt ette. Henri võistluste juht, Kaspar Delfi live-striimi kommentaator, lisaks 4 fotograafi rajal ja siis, noh, mina. Kuna LIVE ellikatabel oli osutunud driftis populaarseks infovahendajaks, otsustasime sellega ka läbi aegade suurimal driftipeol jätkata ning pookisime aktiivsuse lisamiseks külge chäti-funktsiooni. Olgu öeldud, et tegemist oli tõsise hitiga sest chätil hoidis silma peal tipphetkel pea 300 inimest! Ellikatabelit vaadati aga pea 5000 korda. Kombineerituna liikuva pildiga Delfis, oli tegemist kõige paremini kajastatud driftivõistlusega vabariigi pinnal eal!
Ja me täname suurepärase tagasiside ja toetuse eest, mis me laupäeval saime.
Ps. Last but not least, viis pihku ka Margus Kiivrile, Eesti Autospordi Liidu üpriski värskele peasekretärile, kes tuli ka, vaatamata tihedale mootorispordigraafikule üle Eesti, drifti tegemisi kaema. Ja näitas üles huvi selle ala sisu suhtes.