Talv on võidusõitjale raske aeg. Seda eriti neile, kelle alaks on ringrajasport või mõni muu lumevaba territooriumit nõudev tegevus. Okei, alternatiiviks on sõita jäärada või kolida üle rallisse, mida sõidetakse ju aastaringselt. Puht majanduslikust aspektist on mitme auto omamine väga kallis lõbu ja mees-mehe vastu sõita ikkagi ei saa. Tähelepanelikum või teadjam lugeja on juba kindlasti kursori liigutanud kommentaari aknasse ja soovib pärida miks olen unustanud hobikardid. Ei ole unustanud. Hobikardiga käib tegelikult käppa soojas hoidmas mitmeid ringrajasõitjaid, kuid pidev põristamine muutub samuti üsna kulukaks ja bang for buck jätab natuke soovida.
Tänavu õnnestus mul vaid mõni kuu peale ringraja hooaja lõppu proovida kätt mudelismi maailmas. Olen kunagi lapsepõlves käinud ka automudelismi ringis, kuid siis oli rõhk juhtrajal sõitvatel leludel. Mingeid “hiina” raadioteel juhitavaid mänguasju olen jõuluvanalt ja sünnipäevaks saanud nii mõnegi, kuid kehv kvaliteet ja teosammul liikuvad “puldikad” ei pakkunud lusti just väga pikaks ajaks. Patareid olid ju ka kallid ja neid kulus omajagu. Kõik need ebameeldivad ja pettumust valmistanud kogemused suutsid siiski mingi pisiku minusse süstida, sest aegajalt olen ikka leidnud end vesise suuga Hobimaailma kaupluse vaateakna eest või mõnelt RC tehnika veebilehelt.
Kui GoPro promomise vahepeal aega üle jääb, siis tegeleb Rando just automudelismiga ja tema see kurjajuur oligi, kes mind rajale meelitas. Esimese proovi sain teha Väike-Maarja Mudelihallis, milles paikneb Eesti ainus statsionaarne offroad mudelite siserada. Harjutada saab seal kahjuks vaid elektrimootoriga autodel, sest vanal võimlahoonel puudub veel korralik ventilatsioon. Kui suures mootorispordis hakkab elekter alles vaevu-vaevu esimesi suuremaid samme võistlemise suunas astuma, siis mudelismis on elekter A ja O.
Esimeseks trenniks varume 4 tundi ja põhiline eesmärk on keskmine ringiaeg oma parimast ajast 5-sekundi kaugusele saada. Ma teadsin, et kerge see ülesanne olema ei saa, kuid õnneks anti mulle harjutamiseks üks parimaid autosid, nii et tehnika taha midagi ei saanud jääda. Täpsemalt oli selleks Yokomo B-Max 2 MR, mille 200w mootor kiirendab vaid poolteist kilo kaaluvat 1/10 mõõtkavas mudelit edasi väga krapsakalt. Unise peaga trenni pole kindlasti mõtet teha, sest reaktsioon peab olema viimase peal terav, et pilk ja kätetöö rajapeal liiklevale putukale järgi jõuaks.
Trenni käigus suudan lõhkuda ka mõne detaili, mille vahetamine on õnneks paari minuti töö ja ka hinnakiri ei ole midagi õudsat.
Päeva lõpuks tunnen end puldi taga juba enamvähem normaalselt ja päris lolle vigu ei tee, noh mitte igal ringil. Eesmärk saab peaegu täidetud, kui jõuan 6-sekundi sisse..
Järgmine päev ootab mind ees natuke kodusem ala, onroad, ehk ringraja treeningpäev. Rada on üles seatud Saue Gümnaasiumi võimlasse ja on võrreldes offroadiga pikem ning kiirem.
Auto mis mulle harjutamiseks antakse on Serpent S411 RTR ja tegu on minusuguse käpardi jaoks täpselt paraja masinaga. Offroad’iga neid kahte ala eriti võrrelda ei saa, sest juhtimisvõtted on vähe teised ja auto on ikka kordades äkilisem, kuid tänu hüpete puudumisele on rada kergem ja ei pea pidevalt paluma kedagi, kes mudeli tagasi ratastele tõstaks.
Trennis on kohal ligi 40 asjalist. On päris noore poisse, on täiskasvanud mehi.
Selliste põnevate tegevustega tutvumine on väga õhukesel jääl kõndimine, sest mudelism haarab iga mehe sisemisel poisikesel käest kõvasti kinni ja tirib poodi 500€-se karbi ette. Võrreldes “päris” autospordiga on sisenemine küll kümneid, kui mitte sadu kordi odavam ja sama kehtib ka jooksutamise kohta, siis koht mis eelarve kosmosesse kihutab on reisimise peale kuluvad summad, sest välisvõistlustel käimine on kallis.
Põhiline, mida see ala pakub on vahetu, mees-mehe vastu konkurents ja suur ning sõbralik ringkond. Ka minusugune autsaider võetakse kiirelt omaks ja jagatakse näpunäiteid kuidas rajal kiiremini edasi liikuda või kuidas autot seadistada.
Suured tänusõnad lähvad teele Hobimaailmale ja Tõnis Lattikule, kes tegid minu esimesed sammud mudelismimaailma suunal võimalikuks. Samuti läheb üks soe käepigistus ka Rando suunas, sest tema mind rajale meelitas.
Kui ka sinus on natuke midagi tärkamas, siis tuleval nädalavahetusel saad tulla nautima juba võistlusi, mis toimuvad laupäeval Väike-Maarja Mudelihallis ja päev hiljem Saue Gümnaasiumis. Treenid algavad kella 10 ajal, ning võistlussõidud kella 15 paiku. Pealtvaatajatele on üritus tasuta ja mine tea, ehk leiad endale või oma pojale/tütrele uue ja põneva hobi. Minule igatahes hirmsasti meeldib.