Toomas Vabamäe kommentaatorihääl on see, mis mitme põlvkonna auto(spordi)huviliste peades kajab esimesena, kui nad mõtlevad Vormel-1 peale. Või vaatavad Autode multikat. Enamike jaoks on tõenäoliselt teadmata, et tegelikult on Toomasel (osaliselt valenime alt) ka ette näidata üksjagu arvestatavat võidusõidukogemust, hulgaliselt rajal lõbutsemist ja väga pikk autoajakirjaniku karjäär, mis on viinud teda erinevate eksootide rooli, proovima F1 autot jpm. Esimeses saates tutvumegi selle Toomasega, kes on mikrofoni taga.

Toomas elas Rakveres ja juba nelja aastasena teadis väga hästi, et autod on kõige ägedamad asjad maailmas.

Autoajakirjanduse juurde jõudis ta aga teadlikult teismeeas, 1977 aastal, läbi Tšehhoslovakkia ajakirja “Svět motorů,” mida sai tellitud lausa 14 aastat. Sealt enam tagasiteed polnud. Tollel ajal Eestis oli vaid Margus Hans Kuuse kirjutatud lood ajakirjas “Tehnika ja Tootmine,” mis küll olid hästi kirjutatud, kuid pigem nagu lukuaugust maailma vaatamine. Edasi aga vanemate rahulolu nimel tolleaegsesse TPIsse (TalTech), kus tuli õppida elektroonikat ja programmeerimist.

Esimene autoalane kirjutis tuli aga Trabanti kohta 15.nov 1991 ajalehes “Liivimaa kroonika.”

Suhteliselt adekvaatne lugu siiamaani. Senini ükski teine toimetus polnud autojuhilubadeta poisikest tõsiselt võtnud. Enne suurde autoajakirjandusse jõudmist tekkis pikem paus…ning töötamine kultuuri ning telekomi valdkonnas. Kuniks 1.09.1999 sai Toomasest päris autoajakirjanik.

Kätt sai proovitud autospordis. Valter Teppan oli nimelt Ericssoni klient, kus Tom sel ajal töötas, ning kutsus kardiga sõitma.

Põltsamaa kardirajal see võistlus toimus. Mehaanikuteks Indrek Teppan, Marko Asmer, Erko Vallbaum, Timo Raudsik jt, kes aitasid otseveoga karti pidevate vihmast tingitud spinnide järgselt käima lükata. Tasapisi aga sai sõitma õpitud.

2 hooaega ja Eestikate viies koht. Edasi aga “puhkekodusse” ehk kereautosse. VW Golf klass oli sel ajal Baltikumi popim asi, umbes nagu täna BMW325CUP.

Kereautoga sõitmine on meeletult palju lihtsam. Sellise Golf 1 roolis sai veedetud järgmised neli aastat.

Miks oli aga Toomas Vabamäe teadaolevalt esimesena Eestis valenime (Toomas Erikson) all? Saame ka teada, kuidas mootori nukkvõlli vabaks laskmine võis aidata kaasa klassi surmale.

Esimest korda õnnestus proovida sel ajal ka Vormelit, tollel ajal veel nii enam-vähem Estonia 21. Käed siiski piisavalt sügelema ei hakanud…

Aastaid läks mööda, kuid pisik oli sees ning Toomas on võistelnud ka modernsel ajal kardi Eesti meistrivõistlustel. Rotax Masters klass ehk alates 32. eluaastast võistlejate klass Rotax Max kartidega. Pildil koos mehaanik Timo Raudsikuga.

Üheks parimaiks võistluseks peab Toomas enda viimast – Põltsamaal toimunud sõitu, kus kvalifitseerus neljandana. Ning kardis on see kõva sõna. Kõik läksid vihmarehvidega ning saab end siunata elu lõpuni, et ei jätkunud julgust slikid alla panna. See võinuks olla ka esimene ning ainus reaalne võimalus Eesti meistrivõistlustel võita…

Tänaseks on aga fookus pöördunud rohkem hobikartide võidusõidusarjade suunas, kus Vabamäe üsnagi tuntud.

Teinekord osalevad sellistel hobikate võistlustel täitsa tuntud nimed. Autobild Eesti Grand Prix karikavõistlustel näiteks on õnnestunud poodiumil seista Marko Asmeri ning Raimo Kulliga.

Võimalusi võistelda on tegelikult palju – näiteks Mannergute Mõõduvõtt. Mitteametlik võidusõit, mida ametlikult nimetatakse autode kestvustestiks. Pikimad sõidud selles sarjas on 8 tundi kestvad. Üldiselt jagatakse autot kahe kuni kuuekesi. Autode minimaalne lubatud ringiaeg 1:40 Porsche ringil. See muideks on õige veidi kiirem, kui lätlaste ABC Race puuriga autode võidusõiduklass.

Mehel, kellel pole tsiklilube ega isegi ühtegi kogemust päris mootorratta lenksust, on Toomas üllatavalt palju kaherattalistega võidu kihutanud. Nimelt toimub ka üliägedaid punnvõrride võidusõite.

Kujutad ette, kuidas abimootoriga jalgratta lenksus sedasi 60km/h kihutada on?

Kolm 24h võidusõitu sedasi on läbitud. Sealjuures kordagi kolbi vahetamata!

Tõenäoliselt on tegelikult Toomase kõige kõvem autospordialane saavutus FIA Euroopa Rallimeistrivõistluste Historic klassi etapivõit. Seal ei õnnestunud tal Alar Hermansonile kaarti lugedes mehe võitu segada.

Tänaseks on aga taaskord fookus muutunud, lisaks hobikardile on kõvasti aega nõudmas E-autosport, millele üsna pühendunult Toomas nii sõidab, kui kommenteerib. Sealsed konkurendid on üsna tagasihoidlikud…vennad Korjused, Kulli jpt. Eelarved püsivad mõistlikkuse piireis, peab olema vaid aega ning tahtmist end arendada-trennida-harjutada.

Järgmises episoodis juba rohkem ajakirjanikuna tegemistest, põnevamatest sündmustest, F1 auto proovimisest kui ka mehe enda autopargist.

Fotod erakogust

Vaata siit:

Või kuula:

Spotify: https://open.spotify.com/episode/5c2l2tJqBqkxrpKwKkgsdj

Podbean: https://klapidpahe.podbean.com/e/klapid-pahe-101-toomas-vabamae-hobivoidusoitjast-autode-filmi-kommentaatoriks/

Apple: https://podcasts.apple.com/ee/podcast/klapid-p%C3%A4he-10-1-toomas-vabam%C3%A4e-hobiv%C3%B5idus%C3%B5itjast-autode/id1629978671?i=1000581125759

Jälgi ka https://www.instagram.com/klapidpahe/ ja https://www.facebook.com/klapidpahe

Saatejuhid:

Janne Ilumets-Kalmist https://www.instagram.com/ilumets/

Henri Kalmist https://www.instagram.com/henrikalmist/

Külaline: Toomas Vabamäe  https://www.facebook.com/toomas.vabamae

Toetavad:

podcastrent.ee

itoutlet.ee