Blacklist Rollout sportautode väljasõidule ja üritusele Porto Francos eelnes 10.mai hommikul Drivestonia ürituse proloog, kus olid esindatud ka mõned Blacklisti klubi liikmed. Proloog ehk iseseisev sissejuhatav osa suvisesse Drivestonia põhiüritusele. Põhiüritus toimub juba kolmandat korda ja sellele eelnev proloog teist aastat järjest. Seekord leidis soojendussõit aset Paunküla lähedal asuval teelõigul.

Drivestonia  puhul on tegu autosõidu nautimise üritusega. Korraldaja Margus Muraka sõnul võib seda näiteks show-ralliks nimetada. Kõik ralli elemendid on ka nagu olemas – teed on suletud ning turvalisus on tagatud nullautode ja iga paarisaja meetri kohta paigutatud turvatöötajaga. On olemas ametlik start ja finiš, ajakontrollpunktid ja minutilised stardi-intervallid. Appi saad võtta ka kaardilugeja. Ent rajaga eeltutvumist kui sellist ei ole. Lisaks ei võeta aega ning parimaid ei selgitata. Asjahuvilised inimesed saavad kokku ning kogu asi on efektsem ja emotsiooni pakkuv, kui niisama üksi cruisimas käia.

Drivestonia on paari aastaga kasvanud juba mitmepäevaseks ürituseks, mille jooksul läbitakse tänavu kokku ligikaudu 650 km pikkune marsruut. Selle hulgas on 8 etappi kogupikkusega 83 km, mis kujutavad endast suletud ja turvatud teelõike ning on läbimiseks vaid osalejatele. Olgu mainitud, et kiiruspiiranguid neil suletud teelõikudel pole ja kõik saavad sõita ning nautida teid vastavalt enda võimekusele. Kuigi esimesest aastast on nii mõnelgi meeles pildid ja videod Ferrarist, siis kordame üle, et katsel aega ei mõõdeta ning parimaid ei selgitata. Sellegi poolest peab riskidega arvestama.

10.mail toimunud proloogi üritus leidis aset ühel suletud 8 kilomeetrisel teelõigul mida osalejad sai läbida kolm korda. Päev algas hommikul traditsioonilise osalejate briifinguga. Seejärel sõideti riburadapidi ülesõidu kaudu katse starti. Suletud teelõigul tagurpidi liikumist ei toimu, et näiteks sama teelõik teisel läbimisel vastupidi teha. Ehk siis regroup on peale ülesõitu sama katse alguses. Seda võiks korraldaja iseenesest mõelda, kuna ülesõit oli võrdlemisi pikk – ca 25-30km – turvatöötajad on omal kohal, nullauto sõidab katse läbi. Või on seal mingi nüanss millele mina võhiklikult mõelda ei oska? Ürituse voog igatahes oli sujuv ja tempokas. Ilm oli kohati heitlik. Kui teisel ringi poole pealt tuli info, et katse peal tuleb veidi sademeid, siis kolmanda ringi lõpuots sai juba “nautida” täitsa vihma. See võttis kokkuvõttes ka julgematel jala gaasipedaalilt.

Kokku osales proloogil 50 autot. Valik oli päris mitmekesine, alates nullautoks olnud Cayennest, igasugu erinevates Porschedest, Lamborghinist, Corvette C8, AMG ja BMW M mudelitest, lõpetades Yaris GR, Imprezadest kui ka kompressoriga C5 kere Audi S6 ja VW Golf 2-ga. Mis tõestab väga ehedalt, et kokkuvõttes pole vahet mis autoga sul meeldib sõita. Autod ongi kokkuvõttes sõitmiseks ja praegu luuakse aina enam paremaid tingimused turvaliselt ja ka seaduslikult(!) oma auto nautimiseks. Seda muidugi eeldusel, et kui selle konkreetse auto sõit on sinu jaoks nauditav. Eelistusi on igasuguseid.

Eestis on tegelikult super teed mida nautimas käia. Tihtipeale mitte parima kattega, kuid täiesti sõidetavad ka jäiga vedrustusega sportautodega. Loomulikult pole mõtet võrrelda Euroopa mäestikega, sealsete serpentiinidega, ent sellegi poolest on teatud kõrguste vahed ka meil siin mõnusalt õõnsust tekitavad. Tegu on endiste kruusateedega, mis on tänaseks saanud asfaltkatte. Antud proloogi teekattel oli vahetult ennem tehtud näiteks asfaldiparandusi ning minule üllatuseks isegi päris suures mahus. Korraldajad võtavad asja ikka päris tõsiselt. Usun, et kohalikud elanikud kokkuvõttes ei kurda, sest muul juhul oleks teetööd sinna kanti jõudnud alles aastate kui mitte kümnete pärast.

Sõber Janar oli lahkesti nõus tegema mulle Cayman GTS kõrval ka demosõidu. Ega see kõrval loksumine just mis teab nauditav ole, eriti kui tasakaaluelund on keskmisest tundlikum. Tegelikult see kurvitamine minu jaoks nii hull polegi võrreldes nende pidurduspunktide ja kiirendamiste mitte teadmine versus ise rooli olles kontrolli omades. Juhina pole see kunagi probleem. Kõrval, noh… kaardilugeja hobi ega ametit ma omale tõenäoliselt ei võtaks. See üks läbimine oli tegelikult päris vägev ja emotsiooni sai ülesse küll ning millegi pärast hakkas endal ka peopesad higistama. Funki andis juurde ka Cayman GTS möirgamine, hea juht ja vinge üles-alla vasakule-paremale looklev tee. Nagu piltidelt ka näha, siis kiiruste ohjeldamiseks oli tee peale paigaldatud ka kunstlikke šikaane. Eks ikka selleks, et autod katsetaksid pigem oma dünaamilisust, kui tippkiirust.

Selle loo postitamise hetkel oli Drivestonia põhiüritusele registreerunud 55 ekipaaži. Sinna on oodata ka eksklusiivseid super- ja sportautosid. Varasematel aastatel on osalenud rariteetsemad sõidukeid, nagu näiteks Dallara Stradale, Kimera EVO37, Ferrari F308/388 GTB restomod ja muud. Usun, et korraldajatel on ka tänavuseks mõni üllatus varuks. Üritusele registreerides on kokku 6 masinaklassi:

  • Klass 1 – hüper-, super- ja sportautod (nt Ferrari, Porsche, McLaren, Lamborghini, Maserati, Aston Martin, Köenigsegg, Pagani, Bugatti jms);
  • Klass 2 – kiired pereautod kui ka kupeed (nt Mercedes AMG, BMW M, Audi RS, Alfa Romeo Quadrifoglio, Corvette, Jaguar Project 8 jms);
  • Klass 3 – ralli pärand (nt Mitsubishi Lancer Evolution, Impreza WRX STI, Toyota GR Yaris, Ford Focus RS, Abarth jms);
  • Klass 4 – Ameerika raud ja muskelautod (kõiksugu kupeed, sedaanid, kabrioletid mis on päris Mikimaalt, minimaalselt V8-ga ja toodetud enne 1990);
  • Klass 5 – Youngtimerid (20-30 aastat vanad autod);
  • Klass 6 – Klassikud (30+ aastat vanad autod).

Kuna marsruut kulgeb siiski avalikel teedel, siis pole ükski ringraja ega mõni muu mitte tänavalegaalne võidusõiduauto oodatud. Osalemiseks peab auto olema tänavalegaalne, kindlustuse ja kehtiva ülevaatusega. Turvalisuse mõttes on sõitjal ja kaassõitjal kohustuslik suletud katsetel ka kiivri kandmine.

DRIVESTONIA 2025 üritus toimub 3-4.juuli. Üritus algab Sangaste lossist, viib läbi Lõuna-Eesti parimatele teedele ning lõpeb Pärnus finišipoodiumiga, kus tõenäoliselt saavad kõik autohuvilised osalenud autosid oma silmaga näha. Infot ürituse kohta leiab Drivestonia kodulehel ning seal saab huvi korral ennast üritusele registreerida. Kui ise osaleda ei saa, saab seda üritust vaadata ning melust osa saada pealtvaatajana, kuna tänavu on esmakordselt kõikidel katsetel rajatud ka publiku alad.

Hoia ikka pilk peal Petrolheads tegemistel Petrolheads.ee lehel, Facebookis kui ka Instagrammis. Minu tegemisi on kõige mugavam jälgida @reijosipp kontol.

Suurem valiku pilte Drivestonia proloogist leiab Facebookist!