Möödunud on juba Kesk-Euroopa MM-ralli kui ka kohalik Kehala rahvaralli. Kuid enne seda leidis 11.-12.oktoobril aset järjekorras 57. Saaremaa Rally. Nagu tavaks on saanud, on Saaremaa Rally ka Eesti meistrivõistluste hooaja viimane etapp. Võistlejaid ootas ees 9 traditsioonilist Saaremaa kiiruskatset, mille jooksul läbiti kokku 104 katsekilomeetrit.

Saaremaa rallil on märgata tugevat alalhoiu tendentsi, kus kõik Eesti rallisõitjad tahavad osaleda aga kui avapoodiumul küsitakse, et mis eesmärk on, tuleb enamike sõitjate suust tagasihoidlik vastus: „tahaks lõpuni tulla“. Nagu käiks selle ralliga mingi needus kaasas. Paljude jaoks on legendaarne ralli ka ainus etapp hooaja jooksul kuhu üldse osalema tullakse. Ju nendes radades midagi müstilist siis ikkagi on. Kokku oli seekord registreerunud ralli ekipaaže 149. Neist lõpetas 98, kui ma protokollist õigesti aru sain. Kadu on iseenesest päris märgatav aga olen kuulnud jutte ka hullemast ikaldusest.

Nädalavahetuse jooksul kuulsin korduvalt heietust, kas keegi üldse mäletab nii sooja ja ilusa ilmaga Saaremaa rallit. Alati ju sajab pussnuge ja noh mullu oli puhta hull torm! Minu ajalugu ja kogemus piirdub varasemalt küll ainult ühe Saaremaa ralliga (vaata meenutust SIIT). See oli 2018 aastal ning siis oli igatahes 20°C ja enamgi ning fantastilise sügis. Seega tuleb nentida fakti, et ilma osas on inimestel ikka lühike mälu.

Ralli algas traditsiooniliselt Kuressaare keskväljakult ning reedesel päeval oli kavas kolm kiiruskatset. Kohal oli värske juunioride maailmameister Romet Jürgenson, Egon Kaur, vanameister Urmo Aava kui ka palju teisigi rallisõpradele tuntud nimesid. Kõik see mees käis poodiumilt läbi ning Kalev Kruus sai korraliku tööpäeva kõiki osalejatelt kommentaare küsides. Nagu alguses juba kirjutatud sai, et peamine vastus oli “tahaks lõpuni tulla ja nautida”, siis nooremad mehed ja mõni optimistlikum soomlane (vt VIDEO) oli enesekindlam ning räägiti poodiumist või lausa oma klassi võidust.

Seekord sõitis rajal ka VIP auto, mille rooli pidid esialgsete plaanide järgi istuma vahetustega Eesti autoralli elavad legendid Hardi Mets ja Ilmar Raissar. Nende käsutuses oli EMV Lada klassis võistlevate Erkki Visnapuu / Veiko Varese Lada VFTS võistlusauto, mis kannab legendaarse Saaremaa rallisõitja Vello Õunpuu auto rohelist disaini. Niisiis, kiiruskatsed 4-6 on roolis Ilmar Raissar ning peale hoolduspausi võtab Lada VFTSi rooli üle Hardi Mets. Mõlemale mehele loeb katsetel kaarti Erkki Visnapuu ise.

Kiire pilguheit stardipoodiumile ja edasi liikusin juba reedesele linnaka… khm, Oriküla paarisrajale. Jah, tänavu legendaarset Kuressaare linnakatset ei toimunud. Selle asemel sõideti mees mehe vastu prožektorite valgel Oriküla paarisrajal. Ma nüüd päris täpselt ei teagi, kes nüüd reedel selle VIP auto roolis siis oli? Aga see Lada VFTS igatahes hüppesse aeti. Ning riburadapidi tulid ka teised järgi.

Esmakordselt tegin ma rallit külastades sellise vangerduse, et paarkümmend autot SS3-l vaadatud, läksin hoopis tagasi SS2 lõppu viimaseid pärleid jälgima. Õhtupimeduses sai umbes 100 meetri kauguselt ka üks pauk ära nähtud. Täpsem oleks öelda, et näha oli lähenevaid tulesid ja kuulda autot, mis äktitselt pauguga pimedaks ja haudvaikseks muutus. Sellele järgnenud paariminutiline peata olek turvameeskonna poolt sai ikkagi positiivselt kiirelt jalad alla, auto tee pealt eest ning katse uuesti avatuks.

Avapäeva kõik katsed võitis rallipaar Ken Torn / Kauri Pannas (Škoda Fabia SRT Proto), kes aga Oriküla katsel tegi valestardi ning sai selle eest kümnesekundiline ajakaristuse. Seetõttu langeti päeva lõpuks 2,9 sekundi kaugusele Rally2 Toyota GR Yaris-ga debüteerinud Romet Jürgenson / Siim Oja järele teisele kohale. Kolmandana liidrist maas 3,9 sekundit samuti esmakordselt Rally2 autol sõitev 18 aastane Patrick Enok / Silver Simm Škoda Fabia RS-il. Edasi juba Priit Koik (+16,3), Urmo Aava (+20,4) ja Raul Jeets (+21,1).

Teisele võistluspäevale startisid Top10 pööratud järjestuses seisus, mis läks lukku reedese teise kiiruskatse järel. Ees ootas kolm legendaarset katset: Lülle(ehk Sõrve), Kaugatoma ja Undva, mis läksid pealelõunat ka kordamisele. Päeva alustas kõige kiiremini Enok, kes edastas Jürgensoni 1,1 ja Torni 1,7 sekundiga. Sellel katsel lõppes kahjuks ralli VIP-i meeste jaoks väljasõiduga (vt PILT). Viienda katse võit taas Jürgensonile. Kuuendal katsel lõhkus Jürgenson rehvi ja kaotas üle 3 minuti. Katsevõit läks Tornile ning ühtlasi tõusti ka ralli liidriteks. Seis lõunapausiks oli: Torn, Enok (+3,5), Kaur (+32,9), Nõgene (+1.05,7), Koik (+1.06,8) ja R.Jeets (1.11,7).

Peale lõunat enam keegi Torn / Pannas duole vastu ei suutnud hakata. Vankumatult nopiti kõik kolm katsevõitu ja mõistagi kindlustasid Saaremaa mehed koduteedel karjääri esimese Saaremaa ralli võidu. Hea lahingu andis Enok / Simm, kes ralli kokkuvõttes kaotasid vaid 10,3 sekundit. Kolmandana lõpetas avapäeval rehvipurunemise tõttu palju aega kaotanud Egon Kaur / Allan Birjukov (Hyundai i20 Proto), kaotades võitjale rohkem kui minut (+1.01,4). Kokkuvõttes esiviisikus viimase kolme katsega muutusi ei toimunud. Pusimine käis 6-8.koha peal, kus Raul Jeets kukkus ralli lõpuks 8.kohale ning tema asemel hõivas 6. positsiooni Kasari / Raidma (Ford Fiesta Rally2) ekipaaž.

Eesti meistrivõistluste klasse on kokku lausa 10. Kes pole kursis ja tahab täpsemalt nende erisustest teada saada, saab Eesti Autospori Liit veebilehelt täpsemalt järgi vaadata. Igatahes, klasside kaupa võitjad oli järgmised:

EMV1: Ken Torn – Kauri Pannas (Skoda Fabia SRT Proto), edestades 2.kohta 10.3 sekundiga.
EMV2: Patrick Enok – Silver Simm (Škoda Fabia RS Rally2), edestades 1:33.50-ga.
EMV3: Henri Pihel – Martin Vihmann (Ford Fiesta Rally3), edu järgmise ees 1:40.60.
EMV4: Jaspar Vaher – Sander Pruul (Ford Fiesta Rally4), edu 18.40 sekundit.
EMV5: Urmo Aava – Janno Siitan (Subaru Impreza WRX STI), edu 2:00.6.
EMV6: Robert Virves – Raigo Mõlder (Toyota Starlet), edestades 2.kohta 49.50-ga.
EMV7: Oskar Männamets – Holger Enok (Citroën C2 R2 Max), edu vaid 6.50 sekundit 2.koha ees.
EMV8: Kristen Kelement – Simo Koskinen (Citroen C2 R2 Max), edu järgmise ees 44.00.
EMV9: Martin Kio – Toomas Tisson (GAZ 51), edu 2:30.7.
EMV Lada: Einar Visnapuu – Anti Kaljumäe (Lada VFTS), edestades 17.20-ga 2.kohta.

Kuna Eesti meistrivõistluste klasse on omajagu, siis ma neil kõigil seekord peatuma ei hakka. Ent kõige erilisem EMV9 ehk veoautode klass väärib minu silmis lisatähelepanu. Eks omaette ettevõtmine on kõik need 100+ autot ära vaadata, et lõpuks veokateni jõuda. Raja ääres olles jäi silma, et pere väiksemad liikmed ootavad neid veel eriti usinalt. Seekord läks veokatega Saaremaal rajale 14 mees- ja 1 naiskond. Lõpuni pidasid vastu 9 vaprat. Rallivõit Martin Kio / Toomas Tissonile, kes kindlustasid sellega ka meistritiitli. Teine Martin Leemets / Andres Lichtfeld (+2.30,7) ning kolmandad Ats Nõlvak / Mairo Ojaviir (+3.18,6). Ja muidugi naiste rallipaari Aira Lepp / Aneta Liik ees omakorda müts maha! Veokate hulluse ja nendega võidu sõitmise kohta saab lisaks vaadata ja kuulata SIIT.

Ära märkimist väärib ka see, et Margus Murakas tegi tänavusel Saaremaa rallil ajalugu olles kõige enam võistelnud rallisõitja Tehumardi/Saaremaa rallil. Seda lausa 34 korda. Kusjuures kahel korral on ralli kaasa tehtud kaardilugejana (1983 ja 2015). Just see 1983.aasta oligi Muraka jaoks debüüt. Võidetud on koos kaardilugeja Toomas Kitsinguga Saaremaa rallit kaks korda (2001 ja 2002). Tänavu tuli Margus Murakas / Rainis Nagel oma Audi S1 Proto masinal mootoriprobleemide tõttu viimasel Undva katsel katkestada.

Saaremaa, olid tore! Kohtume jälle. Rohkem pilte on leitav Petrolheads.ee >>Facebooki galeriist<<