Olles Haapsalust pärit, siis olen käinud Kiltsi lennuväljal kiirendusvõistlustel juba poisikesest saati. Eriti ehedalt on meeles muidugi Speedest Nightrace võistlused. Kui ma nüüd arhiivi kõvaketta pealt täpsemalt järgi vaatasin, siis sai digikaga tribüünide pealt pilte tehtud juba 2004 aastal. Ja oi kui ma võitsin samal aastal veel Rock Race nimelisele võistlusele pileti, kus Top Fuel dragster Pärnu lennuväljal demosõitu tegi. Kiirendust ennast oli võib-olla ainult 10m aga sellegi poolest millised mälestused!



Paljud Speedest Legends üritusele kutsutud osalejatest ongi sellest ajast tuttavad. Mingi hetk siiski Eesti kiirenduse vastu huvi vaibus, drift tundus kordades tempokam, vähem tüütut ootamist, rohkem actionit ja nii ta läks. Sellegi poolest sai 2010 aastal Tartus, Raadi lennuväljal Legendide üritusel siiski kohal käidud, et just neid sel alal tuntud nimesid ja autosid veel korra näha. Teadupärast rikkus tookord ilm asja täielikult ära.




Viimati külastasin kiirendusvõistlust 2013 aastal seal samas Pärnu Speedest Nightrace-l. Juba siis olid minu jaoks kohal uued nimed, kes suuri tegusid tegid. Tänavuseks 20. juubeli ürituseks olid need nimed juba legendide staatuse saavutanud. Kohal oli lausa 45 “vanat olijat” ja mingil kummalisel sinisilmsel põhjusel lootsin, et äkki on ka suurem osa autosid veel härradel alles. Enamus tegid aga asja ära vähe moodsamate vahenditega või tulid lõbutsesid hoopis eriskummaliste sõiduriistadega. Kas olete lumesaani varem kiirendamas näinud?





2009 aasta Outlaw klassi meister Kristjan Käbi seekord Camarot kuumaks ei ajanud. Enne võistlust lubati, et mees veereb kohale sellise autoga, mis tekitab meestes kadedust ja paneb naistel südamed põksuma. Tegemist täiesti audentse K.I.T.T-ga, mis raja peal küll kusagilt otsast turbo boosti ei saanud. Ajaks siis meeletud 16.5 sekundit, ent efektne oli siiski.


Postiivne on see, et kiirenduses on raja peal alati näha igasugu erinevaid aparaate. Sel võistlusel oli kokku 110 osalejat ja see tegi pildi ikka päris kirjuks. Alustadest turbo tellistest, kupee kerega kopikast kuni wheeliesi tegeva põrnikani välja. Kohale oli kutsutud ka rallikrossi mehed. Kui raske see otsesõit ikka nende jaoks olla saab. Parimaks ajaks Priit Karjusel 12.4, Raigo Lepal 11,7 sekundit.





1, 2, 3 turbot… palju turbosid.

Ilm oli ilus. Tribüünid olid publikut täis. Samal ajal toimus ka helirõhu võistlus, mis on Speedest üritusega vist alati käsikäes käinud. Üritus ise oli kahepäevane. Laupäevane võistluspäev kuuluski legendidele. Pühapäeval jätkati juba Eesti Kiirenduse karikasarja kolmanda etapiga.



Legendid olid jagatud kolme klassi. Klass A, mille ajaindeks oli kuni 11.00 sek. B-klass, kus olid autod kõik alla 10.99 sekundi ning lisaks ka legendid mootorratastel. Laupäevane võistluspäev sujus igatahes ilma suuremate viperdusteta. Leeduka Paulius Vaskelis-e BMW E30 läks enne finiši joont nii kehvasti näpust, et auto käis risti üle ajavõtu kaablite. Kokkuvõttes siiski õnnelik õnnetus ja kõik peale kaablite jäid terveks.


Veljo Einbergi 7,9 sekundiline sõit oma musta Buick Grand National-ga oli muidugi omaette võimas. Olles asjast eemal olnud, siis see start, turbo spoolimine, pidamine ning minek – RAJU! Lisaks saavutas ta 1/4 miili distantsil uue Eesti lõppkiirusrekordi milleks on 294,81 km/h.


A-finaali võitis Lauri Soots oma BMW E30 325iX-ga, kes edestas finaalis peamiselt driftist tuntud Rait Lemberit. B-finaalis oli parim Kaido Krum ajaga 9,0 sekundit. Üle aastate oli garaažist oranž peletise välja toodud, millega omal ajal ka Eesti meistritiitel saavutati. Teada tuntud sinine GReddy BMW E34 oli seekord boksialas ainult vaatamiseks. Legendide tsiklite klassis võitis Gerrit Väät.



Pühapäevasel võistluspäeval selgitati parim välja kümnes erinevas võistlusklassis. Kui omal ajal oli asi suhteliselt lihtne, siis taaskord asjast eemal olnud, tunduvad nüüd need 10 erinevat klassi küll pead segi ajavat: Junior Bracket, Street A, Street B, Sportsman ET/Pro ET, Super Street (SST), Super Gas (SG), Super Comp, Outlaw, Streetbike ja Probike.



Alustame siis otsast. Junior Bracket, mis on mõeldud 12-17 aastastele võistlejatele, läks võit Mikk Viilukasele. Street A klassis võidutses Anres Vaar oma Toyota Celica GT4-l, Street B klassi võit läks põhjanaabrile Marko Tuomela, kes edestas finaalis Tormis Hoffmanni. Sportsman ET klassi võit Kert Orusaarele, Super Street esikoht kuulus Erki Hiiele ja Super Gas kõrgeim poodiumi koht Gert Leissonile oma Audi S4-ga.




Super Comp klassis, kus autode kiirem ajaindeks on 8.90 sekundit, võitis sama leedukas Paulius Vaskelis, kes eelmisel päeval veidi pahandust tegi. Finaali võidu ajaks 10.15 sekundit. Teiseks jäi seekord Mati Põld, kes Audi 1.8 liitrisest mootorist on välja pigistanud üle 900kw ja selle omakorda Nissan 300ZX kere peale istutanud. Päeva parima 1/4 miili ajaks sai mees hirmuäratavad 9,0 sekundit!


Outlaw klassis oli registreerunud vaid Kristo Tihvan oma Pontiac Firebird Trans Am-l. Streetbike klassis võistlejaid polnud, Probike arvestuses jäi kahe mehe võistlusel peale Deivid Urbus Suzuki Hayabysa Turbo-l, ajaga 8,9 sekundit.