See on Jaguar F-Type. Puhtatõuline kahekohaline sportauto, mida esitleti 2012. aastal lahtise- ja aasta hiljem kinnise versioonina. Säärase mänguasja soetamiseks pole ühtki praktilist põhjendust, mistõttu pole antud kirjatükist mõtet otsida ka tarvilikku näpunäidet, kuidas paigaldada kodustes tingimustes gaasiseadet, et kilomeetri hinda alla saaks. See liikur on AINULT silma ja meele rõõmustamiseks.

Kahe aasta eest tehtud uuenduskuuri käigus muditi subjekti silmnägu ja koos kissis silmadega sai F-Type endale digitaalse näidikupaneeli, mille diagonaali mõõduks on 12,3-tolli. Lisaks saadeti pensionile kolmeliitrine V6, mille asemele asus „mõistliku mootorina“ kompressoriga V8 (!). Viieliitrine „pada“ indeksiga P450, mis arendab 450 hj ja mida pakutakse koos mõlema kere ning veoskeemiga.

Roheliste meeleheaks jäeti mootorivalikusse alles ka kaheliitrine R4 (P300, 300 hj) ja lisaks on hinnakirjas üks veel jõhkramalt üle laetud viieliitrine V8 (P575, 575 hj). Seda pakutakse ostjate matuste edasilükkamiseks vaid nelikveolises kestas ja kõva katusega kupee näitel saavutab P575 100 km/h 3,7 sekundiga. Sarnane P450 on antud harjutuses 0,9 sekundit aeglasem ja kahju küll, aga diisleid mootorivalikus pole (ega tule).

See „Jaak“ on auto, mis rokib. See pole nii suureks/laiaks venitatud kui Porsche 911/992 ja ehkki mõõtude osas passiks päramootorite trustist konkurendiks hoopis 718 Boxster/Cayman, ei saa viimast ei nelikveo ega V8-mootoriga. Mootorivalemit järgides oleks meil uuena pakutavast materjalist ainus konkurent ehk Mercedes-AMG GT Coupé, ent brittide toode on sellest paremate proportsioonidega ja taskukohasem.

Lisaks on see kissis silmadega kaslane projekteeritud avaautona, mistõttu ei tule mööndusi teha kere jäikkuse osas, kui pehme katusega versiooni ihkate. Soodsaim F-Type on tagaveoline kõva katusega P300 (64 700 €) ja sarnase cabrio soovimine lisab hinnalipikule 7000 eurot. Kukrusõbralikuim P450 on tagaveoline kupee (103 700 €) ja nelikveo saamiseks tuleb veel 6100 eurot lauale panna. P575 eest küsitakse vähemalt 126 600 eurot.

Millist „Eff-tüüpi“ hoovi lubada? Katuse osas peate ise otsustama, ent avaauto annab hea ilma korral suve nautimisele hoopis parema meki. Edasi läheb keerulisemaks, sest P300 on särtsakas ja tubli hetkeni, kuniks mõnda jämedamat versiooni proovite. P450 avab ukse sootuks teise dimensiooni ja täpselt sama lugu on ka Porsche pesamunaga (kaheliitrised üle laetud mootorid versus vabalt hingav 4.0 GTS).

Veel keerulisem on veoskeemi valik. Paberil on tagavedu parim, sest säärane versioon on ehedam ja P450 näitel 74 kg kergem. Ent võimsa tagaveolise omamine on kui kooselu inimsööja tütrega. Sa pead kogu aeg valvel olema, et piff sind haudepotti ei suskaks, mille sa talle ise jõuluks kinkisid. Ehk välja lülitatud abimeeste korral otsib teie lelu pidevalt võimalusi, kuidas kasutajat tema tähelepanu hajudes maha tappa saaks.

Esmapilgul on see ehk lõbus – alfaisased söövad toorest liha, joovad bensiini jne – ent tavaelus väsitav, mistõttu on nelikveoline P450 ehk parem valik. Selle küüdis peab tegema midagi ekstra rumalat, et „kass“ näpust läheks ja kaapeväldikut maha võttes on külg-ees sõitminegi võimalik. Viimast tehes peab küll gaasiga väga toorelt ringi käima, sest vähimagi kõhkluse korral tõmbab kiirelt reageeriv nelikvedu auto sirgeks tagasi.

Teisisõnu passiks aastaringseks kasutamiseks nelikveoline paremini, sest libedaga naudiks te kaapeväldiku tule plinkimise asemel hoopis kiiret edenemist meeleoluka kontserdi saatel. Paberil saavutab P450 kiiruse 100 km/h sõltumata veoskeemist 4,6 sekundiga, aga ma tahaks näha mismoodi tagaveoline versioon sellega märjal teel hakkama saab. Tagaveoline P300 on keskmikust kiirendamises 1,1 sekundit aeglasem.

Kõik „Eff-tüübid“ on varustatud kaheksakäigulise ZF-i automaatkäigukastiga. Sohvri sõidustiiliga kohanevad „automaadid“ võivad koonerdaja käest tulles mõjuda loiuna, ent gaasi põhja rammides on need üsna kiired ja lisaks on juhi päralt vahetum manuaalrežiim. Selline lahendus on kahe siduriga „automaatidest“ mugavam ja töökindlam ning sõidust puudub tahumatus, ükskõik kui kiiresti te seda parajasti ka ei teeks.

Kui peaksin minema tundmatule rajale täiega pähe andma, siis võtaksin Porsche (718 Cayman 4.0 GTS), aastaringseks hobi/tarbeautoks aga kõva katuse ja V8-mootoriga F-Type. See on nägus, kiire, hea hääle ja mugava vedrustusega ning P450-ne keskmine kütusekulu pendeldas proovisõidu vältel 12,0-liitri lähikonnas, mis oli üllatavalt madal ja näis olevat korelatsioonis läbitud kilomeetrite hulgaga.

Mõnusalt käepärase mänguasja ebapraktilist poolt tuletasid meelde vaid madal ukseava ja vajadus uksi väljumiseks laialt lahti lükata ning plusspoolele võib kanda veel eksklusiivsuse. Erinevalt Porschest või Lamborghinist ei torma kõik lotovõitjad kohe Jaguari esindusi ründama ning peategelase välimus on hoolimata mudeli vanusest ajas hästi vastu pidanud. Mida näitab seegi, et Eestis on enamik nende ostjatest naised.

Täpsemalt parem osa neist, kes pole ennast veel „metsaautodesse“ pakkinud, mille omadusi nad kunagi ei kasuta. F-Type puhul on miinuseks vaid nende kaal (juhita P450 kaalub minimaalselt 1706 kg) ja kõrge hind, mis üle isegi võrreldavatest Porschedest (718 Boxster/Cayman) ning neile jääb alla ka „Jaakude“ väärtus järelturul. Mis on minusugustele hea uudis, sest nii muutuvad need kasutatuna kiiremini kättesaadavaks.