Kohalik mootorispordi hooaeg on praktiliselt lõppenud. Kuna mul tänavu juba tagasihoidlik ralli pisik sees oli, siis viimase ravikuuri võtsin ette Saaremaa rallil. Nii nagu varasemad ralli kajastused, siis ka käesolev Saaremaa ralli külastus oli minu jaoks esmakordne.

Eesti autoralli meistrivõistluste ja Estonian R2 Challenge jaoks oli see hooaja viimane etapp ning enne seda oli meistritiitlite osas nii mõnigi võistlusklass veel lahtine. Isegi Ott Tänak ütles, et Saaremaa on viimane kirss tordil, see on koht kuhu tulla ja kus actionit näeb. Sellele sekundeerivad ka paljud teised Eesti rallisõitjad.



Saaremaa ralli on Eesti kõige pikema ajalooga autorallivõistlus ning selliseid kitsaste teedega kiiruskatseid, mis kulgevad kadakate ja kiviaedade vahel, ei leia kusagilt mujalt kui Saaremaalt. Ka ilmaolud on tavaliselt ettearvamatud. Eelmine aasta kallas vihma nagu oavarrest, oli libe ning mudane, siis tänavu kostitati meid keset oktoobrikuud 20 kraadise soojaga. Mis nii viga rallit nautida!




Niisiis, 12.-13.oktoobril sõideti järjekorras 51. Saaremaa ralli, mis oli ühtlasi hooaja seitsmes ehk viimane etapp. Starti oli end registreerinud 137 ralliekipaaži seitsmest riigist. Stardirivi avasid 2013.aasta Saaremaa ralli võitjad Georg Gross ja Raigo Mõlder, kelle taltsutada oli seekord OT Racingule kuuluv 2017 aasta Ford Fiesta RS WRC. Kuuldavasti peaks see olema maailmas ainus erakätesse jõudnud uue generatsiooni WRC auto. Sellele tipptehnikale on juba ainuüksi teoorias keeruline teistel vastu saada.

Sellegipoolest olid stardis EMV1 klassi liidrid Valeri Gorban/Sergei Larens enda rohelise Mini Cooper WRC-ga. Lisaks kahele WRC klassi autole oli kohal ka neli R5 autot. Ühes neist oma koduteedel elu esimest nelikveolise autoga starti tegemas Ken Torn. Eesti ralli tulevikulootus oli enne viimast etappi kindlustanud EMV6 ja Estonian R2 Challenge esikohakarikad. Viimaseks ralliks õnnestus tänu toetajate abile rentida Ford Fiesta R5 võistlusmasin, mis annab võimaluse panna ennast proovile juba aste kõrgemal. WRC ja R5 autodele hakkasid konkurentsi pakkuma veel viis Proto klassi autot.



R2 ja EMV6 klassi arvestuses oli stardis kuus võistluspaari. Nagu eelpool mainitud oli selle klassi Ken Torn juba kinni pannud, siis Rasmus Uustulnd/Kauri Pannas (Peugeot 208 R2) ja Roland Poom/Ken Järveoja (Ford Fiesta R2T) heitlesid hõbeda ja pronks medali eest. Lisaks sellele on Uustulnd/Pannasel võimalus püüda koduradadel Eesti meistritiitel EMV2 klassis. Tiitliheitlus käis samuti ka EMV5 ja EMV7 klassis. Pingevabamalat said mehed sõita EMV8, EMV9 ja veoautode klassis EMV10. Kusjuures viimasel etapil oli stardis koguni 19 “kiisut”. Ühtekokku läbiti kahe päeva jooksul 11 kiiruskatset kogupikkusega veidi alla 133 kilomeetrit.





Siin kohal avastasin end korra Eesti meistrivõistluste klasside erinevuse koha pealt kukalt kratsimast. Kellele need samuti natukene segadust tekitavad, siis siia vahele väike legend (allikas: www.autosport.ee):

EMV1 – Absoluutarvestus 4WD (kõik nelikveolised autod, s.h EMV3, WRC ja prototüüpautod)
EMV2 – Absoluutarvestus 2WD (klassid EMV5 – EMV10, ka võimalikud prototüüpautod)
EMV3 – 4WD N4, R5, S2000
EMV4 – 4WD E12
EMV5 – 2WD R3,A7,N3,E10/1(esmahomologeeringuga alates 2001)
EMV6 – 2WD A6,R2 (v.a.Super 1600)
EMV7 – 2WD E11 üle 2000ccm
EMV8 – 2WD E10/2 1600-2000ccm (esmahomologeeringuga enne 2001)
EMV9 – 2WD E9 kuni 1600ccm
EMV10 – E13 veoautod



Reedel sõideti kolm katset, millest esimene Metsaküla oli Saaremaa ralli kavas täiesti uuena. Sõitjad kurtsid ootamatu libeduse üle ja ralli nõudis ka esimesi ohvreid. Õnnelikumalt läks Roland Murakal, kelle pooltelg purunes ja sõideti lihtsalt kolmerattaveoga. Avakatse võit läks Grossile, talle järgnesid 5.4 sekundiga Gorban ja Torn. SS2 juba toimus õhtupimeduses ning selle võit läks samuti Grossile. Avapäeva lõpetas traditsiooniline õhtune Kuressaare linnakatse. Vaatamata sõiduveale võitis Gross 1,5 sekundiga Torni. Avapäeva järel edestas Gross Ken Torni 12,9 sekundiga. Kolmandal kohal asuv Egon Kaur kaotas juba 24,1 sekundit. Edasi juba Gorban (+25,9), Tukiainen (+28,2) ja R.Jeets (+32,20).




Laupäeval sõideti kaheksa kiiruskatset, mille hulgas ka Saaremaa ralli klassikud – Kaugatoma, Undva ja Leedri. Stardijärjekord oli pööratud ning esimesena läks starti 15. ralliekipaaž. Varahommikuse katsevõidu sai Kaur edestades Grossi 5,3 sekundiga. Grossi sõnul oli see äratuseks liiga kuri katse. Ralli pikima SS5 – Undva võidab kindlalt juba Gross. Gorban möödub sel katsel Tornist ning vahe teise ja neljanda koha vahel oli vaid 0,4 sekundit. Enne lõunast hoolduspausi sõideti veel ralli kuues katse, mille võit läks mõistagi taas Grossile. Seis lõunapausiks oli: Gross, Gorban (+32,00), Torn (+32,8), Kaur (+34,5), Jeets (+1.10,0) ja Tukiainen (1.10,2).




Peale lõunat jätkati taas 23 km pikkuse Undva teise läbimisega. Pärast kuuendat katset seitsmendal kohal asunud Koik/Heldna olid sunnitud mootoriprobleemide tõttu sõidu katkestama. Järjekordse kiiruskatse võidu võtab Gross. Grossile muidugi ka SS8 katsevõit edestades Kauri kolme sekundiga. SS9 võit ikka ja jälle Grossile. Viimasele hoolduspausile minekul oli seis järgmine: Gross liidrina, järgnes Gorban (+50,9), Kaur (+59,0), Torn (+1.10,2), Tukiainen (2.02,10) ning Jeets (2.22,9). Kui liidrikohas pole kahtlustki, siis järgnevad mehed Gorban, Kaur ja Torn mahtusid 20 sekundi sisse, mis tegi asja üpris põnevaks.



Rallipäeva eelviimane katse oli Toomalõuka katse teine läbimine ning ajad olid pea kõigil tunduvalt kiiremad. Vankumatult katsevõite noppides edestas Gross Gorbanit 2.4 sekundiga. Järgmisena ootas juba SS11, mis oli ühtlasi ka Saaremaa ralli viimane katse. Sõideti see kiiretel Sõrve poolsaare teedel. Antud katse lõi aga kaardipaki korralikult segi. Egon Kaur edestas Valeri Gorbanit lausa 20 sekundiga ning läks viimase katsega ukrainlasest mööda. Ken Torn, kes võitis sel katsel omakorda Kauri 8,7 sekundiga, möödus samuti Gorbanist. Nimelt hakkas ukrainlase autol mootor tõrkuma ning teise koha asemel tuli leppida hoopis neljandaga. Georg Gross/Raigo Mõlder olid aga totaalselt omas klassis, edestades Torni veel 9,4 sekundiga. Mõistagi katse- ja rallivõit käes!



51. Saaremaa ralli paremusjärjestus:
1. Georg Gross – Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) 1:05:20,0
2. Egon Kaur – Silver Simm (Ford Fiesta proto) +1:24,3
3. Ken Torn – Kaido Kaubi (Ford Fiesta R5) +1:29,7
4. Valeri Gorban – Sergei Larens (BMW Mini-Cooper WRC) +1:31,7
5. Tomi Tukiainen – Mikko Pohjanharju (Škoda Fabia R5) +2:50,1
6. Raul Jeets – Andrus Toom (Škoda Fabia R5) +3:02,0
7. Roland Murakas – Kalle Adler (Ford Fiesta proto) +4:18,1
8. Radik Shaymiev – Maxim Tsvetkov (Ford Fiesta R5) +4:40,4
9. Hendrik Kers – Mihkel Kapp (Mitsubishi Lancer Evo 10) +5:29,0
10. Marko Ringenberg – Allar Heina (BMW M3) +5:40,1



Klasside järgi võiks tulemused kokku võtta selliselt. EMV3 ühisarvestuses olid Saaremaal parimad Ken Torn/Kaido Kaubi. Tiitlivõidu olid juba enne viimast etappi endile kindlustanud Allan Popov/Aleksei Krõlov. EMV4 tulid Saaremaal võitjaks Aiko Aigro/Urmo Piigli (Mitsubishi Lancer Evo 8). Meistritiitlel tänavu Lätti Emīls Blūms/Didzis Eglītis. EMV5 võtsid hooaja viimasel etapil võidu ning teenisid esikoha ka meistrivõistluste arvestuses Kristo Subi/Raido Subi (Honda Civic Type-R). EMV6 arvestuses võtsid etapivõidu Roland Poom/Ken Järveoja (Ford Fiesta R2T). EMV7 võitsid Marko Ringenberg/Allar Heina (BMW M3). Meistritiitli EMV7 klassis said Saaremaa rallil viimasel katsel katkestanud Madis Vanaselja/Jarmo Liivak. EMV8 klassis võtsid kodustel teedel rallivõidu Robert Virves/Sander Pruul (Opel Astra). Tiitlivõiduni jõudsid tänavu selles klassis Martin Saar/Karol Pert (VW Golf 2), kes Saaremaal olid kolmandad. EMV9 valitsesid saarlased. Etapivõidu võtsid Tauri Pihlas/Ott Kiil (Toyota Starlet). Tiitlivõiduni jõudsid sel aastal venelased Klim Baikov/Andrei Klestšev. Veoautode (EMV10) arvestuses võitsid hooaja viimase ralli Tarmo Bortnik/Rain Kaljura (GAZ 51A). Tiitlivõidu teenisid tänavu Taavi Niinemets/Esko Allika. Hooaja kokkuvõttes kuulus EMV1 arvestuse 2018. aasta meistritiitel Ukraina – Eesti ühisekipaažile Valeri Gorban/Sergei Larens.




Kokkuvõttes alustas rallit 121 ekipaaži, neist finišeeris 73. Ehk siis Saaremaa ralli nõudis taaskord oma, nagu sel läbi aegade juba kombeks on olnud. Ralli enda suhtest püüdsin ma eelarvamusi mitte tekitada, sest tulles kordades suurtematelt rallidelt, siis poleks olnud sünnis neid omavahel võrdlema hakata. Korralduse mõttes jäi igatahes küll professionaalne mulje. Diskuteerida võiks võib-olla selle koha pealt, et kas Grossi kasutuses olnud Fiesta WRC on niivõrd üle kõigist teistest konkurentidest, et see rikub kogu lõbu või mitte. Raha paneb aga rattad käima ja kui üksikuid katsete aegu vaadata, siis tegelikult tasub Gorbani, R5 ning Proto meeste poole thumb up näidata küll.

Saaremaa ralli korduvate külastajatega muljetades arvati, et näiteks eelmine aasta, hoolimata väga kehvast ilmast, oli rahvast katsete ääres rohkem. Seda muidugi Ott Tänaku osalemise tõttu. Enne viimasele katsele minekut sai Salme alevikus poolteisetunnises burgeri järjekorras oldud ning kohalikku kauplusesse jõudes vaatas lettidel vastu tühjus, siis ma julgeks arvata, et Saaremaale mõjub see traditsioonidest rikas ralli küll hästi. Lisaks legendaarne SS12 – Privilege, s.h kõik teised lokaalid, olid rahvast puupüsti täis ka ilma Tänakuta. Ja peale selle, katsete vahel tiirutamine viib sind suure tõenäosusega kohtadesse kus sa niisama ei satugi. Igatahes, ralli emotsioonide kõrval sai ka sügisene Saaremaa oma koha. #visitestonia

Valik suurema resolutsiooniga pilte: >> SIIT <<


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.