Petrolheads.EE lugejale ei pea vast uuesti rääkima, et vaadake, meil on nüüd uus ja vinge ringrada. Meie lugejad on seal kindlasti kas ise kohal käinud või vähemalt on teemaga kursis. Nüüd võtan end käsile ja kirjutan teile sellest rajast natuke lähemalt, sest tegu on mulle väga südamelähedase kohaga, ning lähme asjaga “isiklikumaks”.

Varem tervitas rajaväravas värsket saabujat vaid uluv tuul ja rehvivirn. Nüüd võtab teid vastu ruudulipu motiiviga peahoone, kus kolmel tasapinnal on ruumid nii korraldusele, kui ka võistlejaile. Samas asuvad ka konverentsiruumid, mida saab vajadusel välja rentida. Why not nõupidamiste vahel teha kas äripartnerite või kolleegidega paar kiiremat?

Väga pikka ajalootundi ma teile korraldada ei taha, seega mainin ära, et käesolev konfiguratsioon peaks olema järjekorras neljas. Kõige esimese variandina, kunagi ammu, sõideti mööda Nurme teed, keerati seejärel Haapsalu maanteele ja sealt edasi praegusele pikimale sirgele, mis oli ühest otsast ühendatud Haapsalu maantee ja teisest otsast Nurme teega. Sobivalt kutsutigi seda ringrada toona Sauga kolmnurgaks, kusjuures Nurme teel on veel praegugi üks šhikaan koos äärekividega säilinud. Järgmise etapina ehitati rajale nö. kurviline osa ja start kolis Haapsalu maanteega paralleelsele rajaosale. Aastal 2002 valmis raja eelmine versioon, kus vana stardisirge ehitati ümber Uuteks kurvideks ja sellisena sõideti seal kuni aastani 2011.

Vana boksiala oli kitsas nagu külapoe piimalett. Uude parkalsse mahub julgelt üle paarisaja võistleja.

Edevam kodanik võib endale rentida ka päris garaaži, kus on mõnus sile betoonpõrand ja ligipääs vooluvõrgule.

Uus rajaosa on visandatud Tarmo Sulgeri poolt, kes oma kollase Lada 05-ga tuli kolmel korral Super-1600 Eesti meistriks ja ühel juhul Vabaklassi meistriks. Samuti on käesolevale rajale enne ehituse päris algust pilgu peale heitnud Tilke GmbH & Co. KG tegelased, kes puudusi ei tuvastanud ja omapoolse heakskiidu andsid.

Vaatame nüüd seda imepärast asfaldist ussi natuke lähemalt.

Rahamaakler.ee kurv ja esimene terav vasak. Stardisirgel tuleb paikneda raja vasakus servas. Üle stardijoone tulles peab hakkama sujuvalt paremasse serva kalduma. Kui betooni tagant hakkavad paistma esimese kurvi parempoolsed äärekivid, peab tugevalt pidurdama asuma.

Pidurdama peab kindlasti sirge autoga, sest raja kalle on negatiivne ja pidurdamisel läheb auto tagaosa kergeks, mis võib lõppeda spinni ja rajalt väljasõiduga. Pidurdusteekonna lõpus võib parempoolsete ratastega üle äärekivi sõita.

Terava kurvi läbimiseks on mitu trajektoori. Võib võtta suurema kaarega, et saada sirgele parem kiirendus, kuigi kiireim läbimise viis eeldab apeksi tabamist ja väikse jõnksu sirgeks sõitmist. Apeksis võib lisada juba julgemalt gaasi ja lasta autol kanduda raja paremasse serva. Sõltuvalt ülekandest sobib kas II või III käik, kiirus umbes 90-100km/h.

Äärekivid on saanud väga patriootliku välimuse ja kalasaba efekti. Tagurpidi sellel rajal sõita ei ole võimalik, sest rehvid ei kannata neid servasid üle paari ringi, kui sedagi.

Terava kurvi järgsel sirgel on alguses kerge paine, enne mida paikned raja paremas servas, aga painde jooksul tuleb auto saada vasakule poole, sest järgmine, Spin FM kurv, on paremale. Õige pidurduskoha leidmine sirge lõpus on keeruline, kuna hoog on päris suur ja korraliku pidepunkti millest lähtuda on raske leida. Rajamarkerid, mis näitavad kurvi kaugust, ei pruugi tingimata igal ringil oma kohta tänu kaasvõistlejatele/sõitjatele säilitada.

Spin FM ja Enos Motorsport kurvi näol on tegu kõige huvitavama osaga rajast. Peale parema apeksi võtmist tuleb jääda raja keskele ja mööduda vasakust apeksist 1-2 kahe autolaiuse kauguselt.


Raja välisserva ja auto vahele võiks teist samapalju ruumi jätta, ning kurvi keskosas tuleks järgmist apeksit sihtima hakata. Gaasi saab lisada veidi varem, sest kurv on avaneva loomuga. III või IV käik ja kiirus 115-125km/h

Vana kiire kurv kannab uuel rajal Velt Motocenteri nime. Olenemata kurvi avanevast loomust ja laugest profiilist on tegu keerulise kurviga, kuhu sissekeeramiseks on üks õige koht, mida tabades ei tule rooliasendit kurvi keskel kordagi korrigeerida. Väga kiire tänavaautoga võib olla vajalik gaasi natuke järgi anda, aga üldjuhul täisgaasiga läbitav. Vanal rajal oli kurv natuke teravam ja tee väga ebatasane, ning selle läbimine oli ikka paras pähkel.

Autolehe sirgel on taaskord õige pidurduskoha valik keeruline, kuna selle sirge lõpus saavutatakse rajal tippkiirus. Kurv sirge lõpus on petlik, alguses tundub rada lai, aga kurvist väljumine paistab visuaalselt kitsam. Ise eelistan selles kohas natuke hilisemat apeksit. Esimestel ringidel soovitan siin sõita natuke väiksema hooga, et vältida rajalt väljasõitu. III või IV käik, kiirus 110-120km/h

Järgnev, Racingexperti, kurv on avanev, mis võimaldab gaasi lisada enne apeksit ja lubab päris varakult sisse keerata. Kurvist väljudes peab auto jääma paremasse rajaserva ja lisa võib võtta äärekividest. III käik, kiirus 100-110m/h

Enne Tiigikurvi teeb rada väikse jõnksu, mis tuleb sirgeks sõita. Selleks peab diagonaalis üle raja sõitma ja enne sissekeeramist peab auto paiknema vasakul äärekivide servas. Pidurdama peab kindlasti sirge autoga. Sissekeeramiseks on mitu võimalust, kuid kiireim trajektoor eeldab apeksi tabamist. III käik, kiirus ~100km/h

Stardieelne kurv on päris salakaval koht, sest peale apeksit muutub raja kalle negatiivseks ja tahab autot rajalt välja visata. Tähelepanu tasub veel pöörata kergele hüpekale peale apeksit ja pigem siseneda natuke väiksema hooga, ning apeksis sujuvalt gaasi lisada, et vältida rajalt väljasõitu. III käik, kiirus ~100km/h.

Selline oli üks ring mööda rada, kuid kompleks ise on midagi palju enamat kui pelgalt pigilint.

Vajadusel saab iga soovija rentida endale meelepärase sõiduriista, millega paari kiiremat ringi teha. Valikus on lisaks GT86 Toyotadele veel BMW 325 tüüpi liikurid ja heal päeval isegi Legend.

Sõprade kulgemist saate hetkel puhta tallaga jälgida vaid peamaja esiselt rõdult, kuid tulevikus kerkib rajaserva ka mitmeid tribüüne.

Kui sõitmine naha märjaks teeb, saate end inimese kombel puhtaks küürida, mitte ei pea šampusest läbivettinuna kodupoole lonkima.


Tõsi, kõik veel lõplikult valmis pole, kuid eks ole tegu ka massiivse ehitisega, mille esmane ülesanne on toimida kui ringrada. Turvavõrgud ja tribüünid on kavas paigaldada lähiaastatel.

Võta sõber kaasa või neiu käevangu ja saate juba kasvõi homme auto24ringil päikseloojangusse ratsutada. Rada on avatud aasta läbi ja meelepärase tegevuse leiab sealt iga ilmaga.

PS. Kes tunneb vajadust raja eripärasid paremini selgeks õppida, et leida veel need olulised sekundi murdosakaesed, mis rajal laiali on, siis võtke minuga julgelt ühendust ja ehk jõuame kokkuleppele, kuidas ma sind selles osas aidata saan. Meilboksis mul ruumi veel jagub, seega kirjuta mulle aadressil kaspar@petrolheads.ee


2 Comments

Tanel · 22/05/2014 at 13:00

Miks Kaspar võistlustel ei osalenud eelmine nädal? Ning mispärast võtab turvavõrgu paigaldamine aega mitmeid aastaid? Tegelikult ju tegemist väga tähtsa asjaga, sest kui kellegil näiteks ratas alt ära tuleb, siis eriti lõbus selle rattaga mööda pead saada ju pole. Hullemaist päästaks isegi tavaline võrkaed minu arvates. Muidu väga viis artikkel!

Kaspar · 22/05/2014 at 14:25

Ma ei startinud, sest auto ei ole veel valmis. Hetkel käivad ponnistused, et järgmiseks etapiks juuni lõpus rajale jõuda. Võrgu kohta täpsemalt öelda ei oska, miks, millal ja kuidas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.